دين وفطرت
سؤال شما در باره امر در اسلام

سؤال شما در باره امر در اسلام

سؤال شما در باره امر در اسلام  

سوال:  با سلام خدمت شما

لطفاً درباره واژه های زیر توضیحاتی بدهید:

1-امر تشریعی

2-امر تکوینی

3-امر ارشادی

4-امر مستحب یا مندوب

با تشکر فراوان

karimi69@gmail.com

جواب: وعلیکم السلام

در پاسخ به سوال شما عرض می کنیم که:

امر تکوینی همان  نظمی است که خداوند در عالم هستی قرار داده است و هیچ تخلفی هم در آن راه ندارد: إنّما أمره إذا أراد شیئاً أن یقول کن فیکون

امر تشریعی هدایت تشریعی است که به واسطه  انبیا الهی بیان می شود و در آن امکان سرپیچی وجود دارد. در آن منع و یا امر الهی مطرح است. و در امر تکلیفی امکان مخالفت است و لذا بعضی از مردم به انبیاء ایمان می آورند و بعضی کفر می ورزند و بعضی به همه اوامر انبیاء عمل می کنند و بعضی دیگر عصیان .

امر ارشادی مثل امر تشریعی اختیاری است و در آن بر یک چیزی مجوز داده می شود. مثل در آیه ذیل:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تُحِلُّواْ شَعَآئِرَ اللّهِ وَلاَ الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلاَ الْهَدْيَ وَلاَ الْقَلآئِدَ وَلا آمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّن رَّبِّهِمْ وَرِضْوَانًا وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُواْ وَلاَ يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَن صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَن تَعْتَدُواْ وَتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ [1]

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد حرمت ‏شعاير خدا و ماه حرام و قربانى بى‏نشان و قربانيهاى گردن‏بنددار و راهيان بيت الحرام را كه فضل و خشنودى پروردگار خود را مى‏طلبند نگه داريد و چون از احرام بيرون آمديد [مى‏توانيد] شكار كنيد و البته نبايد كينه‏توزى گروهى كه شما را از مسجد الحرام باز داشتند شما را به تعدى وادارد و در نيكوكارى و پرهيزگارى با يكديگر همكارى كنيد و در گناه و تعدى دستيار هم نشويد و از خدا پروا كنيد كه خدا سخت ‏كيفر است 

در آیه به کسی که از احرام بیرون آمده مجوز صید داده شده است.

اما امر مستحب را اینگونه تعریف کرده اند :

هر عملی که شارع مقدس به ان امر کرده ولی ترک آن را اجازه داده است و یا چیزی که مطلوب شارع است ولی واجب نیست.

اصطلاحات «مندوب»، «مستحب»، «سنت» و «تطوع» نزد مذاهب امامیه، شافعی و حنبلی، الفاظ مشترک و مترادف‌اند و یک معنا را می‌رسانند، و آن عملی است که انجامش ثواب دارد ولی ترکش عقاب و گناه محسوب نمی‌گردد

موفق باشید

 

 


[1]  مائده 2؛

 

نظریه ها

  • با عرض سلام 

    بابت پاسخ به سوال بنده از شما متشکرم لطفا در باره وازه های زیز توضیحاتی بدهید ؟هر کدام با ذکر مثال 

    سنت تشریحی ؟

    سنت غیر تشریعی ؟

    سنت عام ؟

    سنت خاص ؟

     

    • با سلام و احترام

      حضورتان عرض شود که ما قرآن کریم را تنها شارع (منبع) در دین می دانیم و به نظر ما سنت تابع آن است و نمی تواند تشریعی باشد.  لذا آن تقسیم بندی ها که برخی علما کردند را صحیح نمی دانیم. 

  • با سلام و تشکر از شما از این که زود به سوالات مطرح شده از طرف ما پاسخ می دهید و اما در رابطه با موضوع مطرح شده از شما؛ استادان محترم دو سوال داشتم.لطفا راهنمایی کنید .
    سوال اول : دلیلتان در مورد اینکه فقط قران را منبع دینی می دانید چیست ؟
    سوال دوم : منظور از آیات 4 و 5 سوره نجم چیست ؟
    با تشکر فراوان

    • و علیکم السلام

      در  پاسخ http://www.dinwefetrat.com/?p=1451#comment-428به سؤال شما لینک 

      را توصیه می کنیم که مطالعه فرمایید

      اما آن چه که در آیات 4 و 5 سوره نجم آمده این را می گوییم:

      وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى *إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى

      در باره نزول وحی است. به عبارت دیگر پیامبر به عنوان رسول انجا مطرح است و این هیچ ربطی به سنت او ندارد. چون در ادامه آن آیه ذیل آمده است:

      عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَى 
       آن را [فرشته] شديدالقوى به او فرا آموخت

      مگر می توانیم ادعا کنیم که سنت را جبرایل می آموخت؟!

      موفق باشید

  • سلام علیکم

    ببخشید از دیدگاه شما سنت به چه معنی است لطفا در این باره راهنمایی لازم بفرماید .

    با تشکر فراوان

ما را در فضای مجازی دنبال کنید