دين وفطرت
آداب دعا کردن

آداب دعا کردن

آداب دعا کردن

برخى افراد از رسول خدا صلى الله علیه وآله مى‏ پرسیدند: خدا را چگونه بخوانیم؟ آیا خدا به ما نزدیک است که او را آهسته بخوانیم و یا اینکه دور است که با فریاد بخوانیم؟! این آیه در پاسخ آنان نازل شد:

وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْیَسْتَجِیبُوا لِی وَ لْیُۆْمِنُوا بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ (البقرة/186)‏

و هرگاه بندگانم از تو درباره من پرسند (بگو:) همانا من نزدیکم؛ دعاى نیایشگر را آنگاه که مرا مى‏ خواند پاسخ مى‏ گویم. پس باید دعوت مرا بپذیرند و به من ایمان آورند، باشد که به رشد رسند.

دعا کننده، آنچنان مورد محبّت پروردگار قرار دارد که در این آیه، هفت مرتبه خداوند تعبیر خودم را براى لطف به او به کار برده است: اگر بندگان خودم درباره خودم پرسیدند، به آنان بگو: من خودم به آنان نزدیک هستم وهرگاه خودم را بخوانند، خودم دعاهاى آنان را مستجاب مى‏ کنم، پس به خودم ایمان بیاورند ودعوت خودم را اجابت کنند. این ارتباط محبّت‏ آمیز در صورتى است که انسان بخواهد با خداوند مناجات کند.

دعا کردن، همراه وهمرنگ شدن با کلّ آفریده های پروردگاراست. طبق آیات قرآن، تمام هستى در تسبیح و قنوت می باشد.  «کلّ له قانتون»( بقره، 116.) و تمام موجودات به درگاه او اظهار نیاز دارند: «یَسئله مَن فى السموات والارض»( الرحمن، 29.) پس ما نیز از او درخواست کنیم تا وصله ‏ى ناهمگون هستى نباشیم.

قرآن درباره دعا سفارشاتى دارد، از آن جمله:

1- دعا از خداوند باید مخلصانه باشد. «فادعوا اللّه مخلصین له الدین»( غافر، 14.)

2- با خوف و رجاء همراه باشد. «وادعوه خوفاً وطمعاً»( اعراف، 56)

3- با عشق و رغبت و ترس توأم باشد. «یدعوننا رغباً و رهباً»( انبیاء، 90)

4- با تضرّع  باشد و مخفی : «ادعوا ربکم تضرعاً و خفیة»( اعراف، 55)

5 – با ندا و خواندنى مخفى همراه باشد. «اذ نادى ربّه نداء خفیاً»( مریم، 3)

نظریه ها

  • سلام علیکم
    آیا باید همیشه اول دیگران را دعا کنیم بعدا برای خود دعا کنیم؟ در شبانه روز اگر بخواهیم برای کسی دعا کرده باشیم باید چند دفعه در نماز برایش دعا کنیم؟اگر مصر باشیم برای کسی دعا کرده باشیم باید طی چه فواصلی برایش دعا کنیم؟

    • و علیکم السلام

      در دعا مهم آن است که از صمیم قلب باشد. تکرار دعا کردن بر عین مصداق مهم بودن آن مسأله را نشان می دهد، لذا طبیعی است که تاثیر متفاوتی خواهد داشت. اما این که چه فاصله
      دعا باید نکرار شود را نمی توانیم مشخص کنیم. مهم از ته دل
      بودن آن است، نه زمان خاص بودن است

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید