دين وفطرت
معناي وسيله در قرآن

معناي وسيله در قرآن

معناي وسيله در قرآن

با تأمل و تفكر خواهيم يافت كه توسل و وسيله فقط معناي تقرب به خداوند تبارك و تعالي با انجام عمل صالح  است. “واستعینوا بالصبر و الصلاة”

كلمه وسيله در دو جاي قرآن كريم و در سوره هاي مائده و اسراء ذكر شده است؛ خداوند مي فرمايد:*يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَابْتَغُواْ إِلَيهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُواْ فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ* «اي كساني كه ايمان آورده‏‌ايد از خدا پروا كنيد و در پي وسيله[براي تقرب] به او باشيد و در راه او جهاد كنيد باشد كه رستگار شويد» و مي فرمايد:* أُولَئِكَ الَّذِينَ يَدْعُونَ يَبْتَغُونَ إِلَى رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ وَيَرْجُونَ رَحْمَتَهُ وَيَخَافُونَ عَذَابَهُ إِنَّ عَذَابَ رَبِّكَ كَانَ مَحْذُورًا* «آن كساني را كه ايشان مي‏ خوانند در پي وسيله [براي تقرب] به او هستند كدام يك از آنها [به او] نزديكترند و به رحمت وي اميدوارترند و از عذابش مي‏ ترسند چرا كه عذاب پروردگارت در خور پرهيز است ».

در مورد آيه اول «اتقوا الله» يعني خدا را در آن چه كه شما را به آن امر كرده و از آن نهي نموده اطاعت كنيد«و ابتغوا اليه الوسيله» يعني با عمل به آنچه كه خداوند از آن راضي است به او تقرب جوييد. در آیه دیگر چنین آمده است: قل ادعوا الذين زعمتم من دونه فلا يملكون كشف الضر عنكم ولا تحويلا أولئك الذين يدعون يبتغون إلى ربهم الوسيلة أيهم أقرب ويرجون رحمته ويخافون عذابه إن عذاب ربك كان محذورا (اسرا 56-57)

[اى پيامبر!] بگو: «آنچه را كه پایینتر از خداوند  (من دونه همیشه معنی غیره نمی دهد، بلکه معنی آن پایینتر را هم می دهد که متأسفانه در ترجمه های قرآن این معنی را رها می کنند!) قرار داده ‏ايد به كمك بخوانيد آنها نه مى‏ توانند مشكل شما را برطرف سازند و نه مى ‏توانند به نوعى تحوّلى در آن ايجاد كنند، [و از شدّت آن حتّى اندكى بكاهند]

آنها، [فرشتگان و يا مسيح و عُزَير یا اولیای دیگر] وجودهايى هستند كه خود براى تقرّب هر چه بيشتر به آفريدگارشان وسيله‏ اى مى‏ جويند و به رحمت او اميد مى‏ ورزند و از عذاب او مى ‏ترسند: همانا عذابِ آفريدگار پروردگار تو به واقع ترس دارد و بايد از آن بر حذر باشند .

نظریه ها

  • باسلام
    به نظرشماآیا همین که اولیای خدا خود برای تقرب وسیله میجویند برای رد کردن وسیله بودن ایشان کافیست؟

  • سلام علیکم
    شما وسیله را با آیه استعینوا معنی کردید. اما آیا به غیر از نماز و صبر در متون دینی ما به چیز دیگری توصیه نشده است؟مثلا رجوع به ÷یامبر؟

  • سلام

    پناه برخدا  وقتي كه آدم بخواهد از خود ببافد بيشتر از اين نمي شود و نتيجه اش تفسير به راي است كه جايگاهش آتش

    مسلمان خدا براي دانستن معني لغت وسيله به كتب لغت مراجعه كن براي نمونه در المعاني كه آنلاين هم هست اينجوري نوشته :

    الوَسِيلَة :

    ج وَسِيلٌ و وَسَائِل و وُسُل : وسيله ، واسطه ، روش ، جاى و مقام نزد شاه ، درجه و رتبه .

     

  • به نظر حقیر ترجه بالا   باتوجه به خطبه   110(و یا 109)نهج البلاغه کاملا صحیح بوده ضمن اینکه در خود آیه میفرماید    وابتغوا    یعنی بجوئید  و نمی فرماید    وادعوا  یعنی  بخوانید

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید