دين وفطرت

آیا آرایش زنان و آشکار کردن صورت یا مو از گناهان کبیره است؟

پاسخ:

خدای متعال برای انسانها در مورد لباس و پوشش اهدافی معین کرده است که یکی از آن اهداف پوشاندن عورات است. در آیات متعددی به این مساله پرداخته است.  چنانچه در قران کریم به این نکته اشاره کرده می فرماید:

“یَا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَیْكُمْ لِبَاسًا یُوَارِی سَوْآتِكُمْ..” (اعراف 26)

“ای فرزندان آدم، محققا ما لباسی که ستر عورات شما کند فرستادیم…”

هدف دیگر زیبایی و زینت است که در ادامه آیه مذکور می خوانیم:

“…وَرِیشًا وَ لِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِكَ خَیْرٌ” یعنی جامه‌هایی که به آن تن را بیارایید برای شما فرستادیم، و لباس تقوا نیکوترین جامه است.”

ولی قرار گرفتن در معرض چهره مشکلی ندارد. در مورد بقیه بدن باید آن را پوشاند. جایز نیست که زن بالغ موهای خود یا قسمت از بدن خود را به غیر از صورت و دست ها آشکار نماید. در این باره به کتاب خدا مراجعه می نماییم. خدای متعال می فرماید:

“وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ” (نور، 31)

و به زنان با ايمان بگو چشمهاي خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گيرند، و دامان خويش را حفظ كنند، و زينت خود را جز آن مقدار كه ظاهر است آشكار ننمايند، و (اطراف) روسريهاي خود را بر سينه خود افكنند..”

این آیات در واقع دستور خداوند متعال به حفظ حیاء و حجاب است که واجب است و این نشان دهنده ضرورت نگهداری عورت است و پوشاندن عورت یکی از مفاهیم ایمن نگه داشتن آن است ، و هم زنان و هم مردان به آن احتیاج دارند. خداوند متعال کسانی را كه به زن جایز هست زينت خود را در مقابل آنها آشکار کند ، در کتاب خود اشاره کرده،  آنها شوهر، دخترانش، و محرم هایش از مردان ، یعنی کسانی که ازدواج کردنش با آنها مجاز نمی باشد:

“..إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ…”

“مگر براي شوهرانشان يا پدرانشان يا پدر شوهرانشان يا پسرانشان يا پسران همسرانشان يا برادرانشان يا پسران برادرانشان، يا پسران خواهرانشان، يا زنان هم كيششان يا بردگانشان يا افراد سفيه كه تمايلي به زن ندارند يا كودكاني كه از امور جنسي مربوط به زنان آگاه نيستند…”

علاوه بر دو مورد ذکر شده در آیه ، عمو و دایی است؛ همانطور که حق تعالی در آیه دیگری فرمود ، آنها نیز برای زن محرم هستند: حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ وَبَنَاتُكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ وَعَمَّاتُكُمْ وَخَالَاتُكُمْ وَبَنَاتُ الْأَخِ وَبَنَاتُ الْأُخْتِ” (نساء، 23) از آیه فهمیده می شود که جایز است زنی زینت خود را در مقابل عموی و دایی آشکار کند.

لازم به ذکر است که سه نوع زینت وجود دارد:

  1. زینت ظاهری که صورت و دستها است و جایز است که زن بدون استثنا در مقابل تمام مردان آشکار نماید.
  2. زینت در مقابل محرمات ، چون جایز است که زن موهای خود را در مقابل آنها آشکار نماید (نور 31 و احزاب 59).
  3. زینت کامل که کل بدن است و نمایش آن غیر از شوهرش (یا همسرش) مجاز نیست و ترک آن معصیت بوده و از گناهان محسوب می‌شود. هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لهنَّ (بقره، 187) “آنها لباس شما هستند و شما لباس آنها” .

در پایان، از این فرصت استفاده کرده، همه بانوان مسلمان را به مراعات عفاف و حجاب اسلامی دعوت می کنیم.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید