دين وفطرت

آیا کسانی که در دنیا کور هستند، در آخرت نیز کور خواهند بود؟

این‌ که در آیه 72 سوره نساء می خوانیم: “افرادى که در دنیا کور هستند، در آخرت هم کور خواهند بود”، منظور از کوری در این آیه  چیست؟

پاسخ:

برای فهم مراد خداواند متعال  باید ما قبل این آیه را بخوانیم.  در آیه 71 سوره اسراء می خوانیم:

يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُولَئِكَ يَقْرَءُونَ كِتَابَهُمْ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلً

به ياد آوريد روزي را كه هر گروهي را با پيشوايشان مي‏خوانيم، آنها كه نامه عملشان به دست راستشان است آنرا (با شادي و سرور) مي‏خوانند و سر سوزني به آنها ظلم و ستم نمي‏شود.

وَمَنْ كَانَ فِي هَذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَى وَأَضَلُّ سَبِيلًا

هر کس در این جهان نابینا (ی کفر و جهل و ضلالت) است در عالم آخرت نیز  نابینا و گمراه‌تر خواهد بود (اسراء 72)

در این آیه از لفظ مجاز استفاده شده است. منظور از کوری در جهان، کوری چشم نیست که هر فردی که در جهان چشمش کور باشد، در روز رستاخیز نیز کور محشور می شود.  یعنی افرادی که از دیدن حق در این دنیا عمداً خود را به کورى زدند و از دیدن و گفتن حق خودداری می نمایند، قران کریم آنها را بعنوان کور وصف کرده است. لذا  انسان وجود و خالقیت خداوند متعال را مشاهده می‌کند، ولی خودش را به نابینایی می زند. هنگامی که آیات خدا به او خوانده می شود گوش و چشمایش را می بنند تا نشنود و نبیند. همچنین بعنوان مثال مذهب پرستان نیز وقتی که حق را می شنوند راه حق را بر خود می بندند و با گفتن  ” این دین اجداد ما است و ما دین را از آنها یاد گرفتیم” خودشان را از شناخت خدا و آيات  قران کریم بی نصيب كرده اند از نظر آنها دین، همان آیین  اجداد آنها است.

خلاصه کلام، بقول معروف کسی که  خدای متعال و آیات الهی را فراموش کند، در آخرت فراموش می‌شود.

نوشته مرتبط:

مَجاز چیست. آیا در قران مَجاز وجود دارد؟

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید