دين وفطرت

آیا ازدواج کردن فرض است؟

سوال:

“جناب دکتر صاحب السلام علیکم ورحمةالله وبرکاته۔

ازخداوند منان برای تان عافیت وعمر طویل تمنا دارم ۔ازینکه تمام مسایل را که مطرح میسازید دنبال مینمایم واقعاً آموزنده است  عفوه میخواهم ازینکه وقت تانرا میگرم،

سوال: ازینکه آیه مبارکه درقرآن عظیم الشان سوره النساء درباره نکاح آمده است وامر الله متعال است پس چرا علمای کرام نکاح را سنت میدانند ۔اګر نکاح فرض نیست به چه دلیل ۔تشکر”

پاسخ:

علیکم السلام برادر عزیز، ممنون از لطف شما.

با توجه به معیارهای دینی و آموزه های اسلامی ازدواج هسته اول ایجاد خانواده و به نوبه خود، واحدی در سنگ بنای جامعه انسانی است.  به این خاطر خدای متعال به ازدواج اهمیت زیادی داده است.  خداوند می‌فرمایند:

“وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ »(روم: 21).

“و از نشانه‏های او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودت و رحمت قرار داد; در این نشانه‏هایی است برای گروهی که تفکر می‌‏کنند!”.

باز خداوند متعال فرمودند: ” وَأَنکِحُوا الْأَیَامَی مِنکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ إِن یَکُونُوا فُقَرَاء یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ “(نور: 32).

«مردان و زنان بی‏همسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را; اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی‏نیاز می‌‏سازد; خداوند گشایش‏دهنده و آگاه است!»

ازدواج اولین گام یک فرد، برای ایجاد و تکوین زندگی مشترک با فردی از جنس مخالف است. دین اسلام مردم را به ازدواج تشویق می کند. دین ما  به مسلمانان دستور می دهد که کسانی که در بین خود مجرد هستند  به آنها کمک کنند تا آنها ازدواج کنند.

احادیث زیر در مورد ازدواج از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است:

«جوانان! کسی که تمکن مالی دارد فورا ازدواج کند. هر که توان مالی ندارد روزه بگیرد. زیرا روزه او را از شهوت باز می دارد.

بنابر این اگرچه در قرآن کریم  آیات مختلفی درباره ازدواج وجود دارد، اما در مورد فرض بودن آن حکمی  وجود ندارد باین خاطر علمای اسلام ازدواج را سنت می دانند.

 

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید