دين وفطرت

آیا الفاظ قرآن عیناً از طرف خدای متعال نازل شده است؟

آیا الفاظ و عبارات قرآن عیناً از طرف خدای متعال  نازل شده است یا معانی قرآن از جانب خدا اما انتخاب الفاظ و جملات توسط حضرت پیامبر است؟

پاسخ:

این ادعا در زمان گذشته نیز داشت و الان هم وجود دارد که بعضی از کارشناسان علوم قران مدعی هستند که معانی قرآن از جانب خداست، ولی حضرت محمد (ص)  معانی قرآن را به قالب زبان عربی درآورده است. یعنی گویا فرشته بنام جبرئیل  تنها معانی قرآن را بر محمد (ص) نازل کرده و پیامبر خود بر این معانی لباس عربی پوشانیده است.

ولی خود قران کریم این ادعا را رد می نماید و دلایلی مطرح می کند که محتوا و متن قرآن کریم عیناً از سوی خدا نازل شده است. قرآن کریم در پاسخ کسانی که از پیامبر می‌خواهند قرآن دیگری بیاورد یا کلام الهی را تغییر دهد، می‌فرماید: قُلْ ما یَکُونُ لِی أَنْ أُبَدِّلَهُ مِنْ تِلْقاءِ نَفْسِی إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ ما یُوحی إِلَیَّ (یونس 15)؛ “من حق ندارم که از جانب خود قرآن را تغییر دهم؛ زیرا قرآن سخن من نیست، بلکه یکسره وحی الهی است و من تنها از آنچه به من وحی شده است، پیروی می‌کنم”

همچنین می فرماید: وَ إِذا لَمْ تَأْتِهِمْ بِآیَةٍ قالُوا لَوْ لا اجْتَبَیْتَها قُلْ إِنَّما أَتَّبِعُ ما یُوحی إِلَیَّ… (اعراف 203)

“و هرگاه برای آنان آیاتی نیاوری، می‌گویند: چرا آن را خود برنگزیدی؛ بگو: من فقط از آنچه از سوی پروردگارم به من وحی می‌شود پیروی می‌کنم”

علاوه بر این این  آیات دیگری نیز وجود دارد که این ادعا را کاملا رد می کند.

مي توان نتيجه گرفت كه  معانی و الفاظ قرآن از سوي خداست و پيامبر (ص) و فرشته وحي,تنها مبلّغ وحي الهي بوده‌اند

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید