دين وفطرت
آیا  اهل کتاب می توانند بهشت بروند؟

آیا اهل کتاب می توانند بهشت بروند؟

آیا  اهل کتاب می توانند بهشت بروند؟

وقتی می خواهیم در باره اهل کتاب و هر کس دیگر صحبت  کنیم باید از دیدگاه خود قرآن نگاه کنیم. مثلا در باره اهل کتاب خداوند در یک آیه می فرماید:

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُواْ وَالَّذِينَ هَادُواْ وَالنَّصَارَى وَالصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ [1]

كساني كه (به پيامبر اسلام) ايمان آورده‏اند، و يهود و نصاري و صابئان (پيروان يحيي يا نوح يا ابراهيم) آنها كه ايمان بخدا و روز رستاخيز آورده‏اند و عمل صالح انجام داده‏اند پاداششان نزد پروردگارشان مسلم است، و هيچگونه ترس و غمي براي آنها نيست (و هر كدام از پيروان اديان كه در عصر و زمان خود بر طبق وظائف و فرمان الهي عمل كرده‏اند ماجورند و رستگار.

همنطور که همیشه تأکید داریم، طبق فرمایشات خود قرآن، آیات یکدیگر را تبیین می کنند. این آیه را هم با آیه 69 سوره مائده می توان تفسیر کرد. خداوند در آیه چنین می فرماید:

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُواْ وَالَّذِينَ هَادُواْ وَالصَّابِؤُونَ وَالنَّصَارَى مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وعَمِلَ صَالِحًا فَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ [2]

آنها كه ايمان آورده‏اند و يهوديان و صابئان و مسيحيان هر گاه ايمان به خداوند يگانه و روز جزا بياورند و عمل صالح انجام دهند نه ترسي بر آنها است و نه غمگين خواهند شد.

در آیه دیگر خداوند در باره اهل کتاب چنین می فرماید:

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالصَّابِئِينَ وَالنَّصَارَى وَالْمَجُوسَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا إِنَّ اللَّهَ يَفْصِلُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ[3]

كساني كه ايمان آورده‏اند و يهود و صابئان و نصاري و مجوس و مشركان، خداوند در ميان آنها روز قيامت داوري مي‏كند و حق را از باطل جدا مي‏سازد، خداوند بر هر چيز گواه است.

در کتب آسمانی دیگر هم ایمان به رسول الله قید شده است. اگر قرآن را به این ادیان آسمانی تبلیغ شده باشد ولی آنها نپذیرند، عصیان و طغیان کرده و کافر محسوب می شوند. اما اگر تبلیغی به آنها نشده باشد، اینها باید بر اساس دین خودشان به خدا ایمان داشته و عمل صالح انجام دهند. در این صورت می توانند اهل بهشت باشند.

 

 

 


[1]  بقره 62؛

[2]  مائده 69؛

[3]  حج 17؛

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید