دين وفطرت

آیا بازى ‏هايى كه در آن‏ ها تاس به كار مى‏ رود مانند نرد حرام است؟

آیا بازى ‏هايى كه در آن‏ ها تاس به كار مى‏ رود مانند نرد حرام است؟ در حالی که بدون شرط بندی و برد و باخت بازی بقصد بازی کردن بازی می کنند.

پاسخ:

بازى ‏هايى كه در آن‏ ها تاس به كار مى‏ رود  در صورتیکه مفسده ای بر آن مترتب نباشد، اشکال ندارد. ولی توجه به این نکته ضروری است که این چنین بازی ها زمان آدم را اسراف می نماید. چون باارزش ترین چیز در زندگی انسان زمان است. انسان می تواند پولی را که از دست داده است برگرداند ، اما نمی تواند زمانی را که از دست داده است دو باره او را بدست آورد. و بالاخره زمان و فرصت های مختلفی که خدای متعال  برای انسان ارمغان می کند ، همیشه همینطور مانده نمی شود  روز به روز از مقدار آن کاسته می شود.

خدای متعال در سوره عصر ارزش زمان را اینچنین بیان می کند:

وَالْعَصْرِ،   “زمان جاری بسیار مهم است” و در ادامه می فرماید ” إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ، یعنی  انسان (که این را  نادیده بگیرد) به یقن در زیان می افتد. چرا؟ برای اینکه ارزش زمانش را نادیده می گیرد.

“إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ”

“کسانی که به خدا ایمان آورده وکار های شایسته می کنند . دائماً رفتار صحیح وحوصله مندی را  به یکدیگر یادآوری می کنند  در زیان نمی باشند”

حضرت علی (رض) در  یکی از کلامش می فرماید: “إن عمرک وقتک الذی أنت فیه”

یعنی “عمر تو همان وقت تو است که در آنی”

بنابر این انسان نباید وقت وزمانش را بیهوده از دست بدهد. بهتر است انسان عمرش را در راه تحصیل ایمان و معرفت ، بندگى خدا و کسب اخلاق انسانى صرف کند، از وقـت خود خوب استفاده نماید.

 

 

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید