دين وفطرت
آیا برای امت های گذشته نیز وضو وجود داشته است؟

آیا برای امت های گذشته نیز وضو وجود داشته است؟

قبلاً در این باره مقاله ای نوشته و با استناد به کتاب خدا اشاره کرده بودیم که نماز نه تنها در دین اسلام، بلکه در ادیان سابق نیز وجود داشته است. یعنی نماز و وضو در شریعت همه انبیای الهی بوده و صرفاً منحصر به شریعت اسلام نیست. در کتب احادیث صحابه حضرت پیامبر ابی بن کعب روایتی نقل می کند:

فعَنْ أُبَیِّ بْنِ کَعْبٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (ص) دَعَا بِمَاءٍ، فَتَوَضَّأَ مَرَّهً مَرَّهً، فَقَالَ: «هَذَا وَظِیفَهُ الْوُضُوءِ» أَوْ قَالَ ” وُضُوءٌ مَنْ لَمْ یَتَوَضَّأْهُ، لَمْ یَقْبَلِ اللَّهُ لَهُ صَلَاهً، ثُمَّ تَوَضَّأَ مَرَّتَیْنِ مَرَّتَیْنِ، ثُمَّ قَالَ: «هَذَا وُضُوءٌ مَنْ تَوَضَّأَهُ، أَعْطَاهُ اللَّهُ کِفْلَیْنِ مِنَ الْأَجْرِ» ، ثُمَّ تَوَضَّأَ ثَلَاثًا ثَلَاثًا، فَقَالَ: «هَذَا وُضُوئِی، وَوُضُوءُ الْمُرْسَلِینَ مِنْ قَبْلِی”

ابی بن کعب روایت می کند: رسول الله (ص) فرمودند که آب بیاورند و بعد با یک بار شستن وضوء گرفت و گفت: “این وظیفه وضوء است” و یا “کسی که وضوء نگیرد خداوند نمازش را قبول نخواهد کرد”. بعد دو تا دوتا یعنی هر عضوی را دو بار شست، و گفت: هر کس این طور وضوء بگیرد اجرش دو برابر می شود. بعدا سه تا سه تا، یعنی هر عضوی را سه بار شست و فرمود: این وضوء من و وضوء مرسلین قبلی است.

الآن به قران کریم توجه کنیم. در آیه 83 تا 89 سوره انعام خدای متعال نام 18 نفر از انبیاء را ذکر می کند و در آخرین آیه به این نکته مهم اشاره کرده می فرماید:

أُولَئِكَ الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهْ قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرَى لِلْعَالَمِينَ

اينان كسانى هستند كه خدا هدايتشان كرده است پس به هدايت آنان اقتدا كن بگو من از شما هيچ مزدى بر اين [رسالت] نمى‏طلبم اين [قرآن] جز تذكرى براى جهانيان نيست

این آیه به نوبه خود اشاره ای است به این حقیقت که رسول خدا حضرت محمد (ص) ادامه دهنده راه پیامبران پیشین است و عبادت خود را همانند عبادات پیامبران قبل ازخود انجام می داد.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید