دين وفطرت

آیا حاکم شرع حق دارد خواسته وارث را تامین کند؟

سلام علیکم

پدری از دنیا رفته و اموالش بین ورثه تقسیم شده است ولی یکی از فرزندانش از نحوه تقسیم موافق نیست. آیا حاکم شرعی حق دارد خواسته وارث را تامین کند؟

پاسخ :

پس از فوت فرد تمام اموالش میان ورثه وی بعنوان ارث تقسیم می گردد. و این حق شرعی وارثان متوفی  است و با عدم رضایت تعدادی از ورثه این حق منتفی نمی گردد. علاوه بر این نحوه تقسیم سهم ارث را نه حاکم شرعی و نه کسی دیگر تعیین می کند بلکه تقسیم ارث را خدای متعال در قران کریم مشخص کرده است. طبق دستور قران کریم ارث بین تمامی فرزندان متوفی و همسر وی تقسیم می گردد.

قرآن کریم مباحث مربوط به ارث را در سوره نساء آورده و می فرماید: “یُوصِیکُمُ اللّهُ فِی أَوْلاَدِکُمْ لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الأُنثَیَیْنِ فَإِن کُنَّ نِسَاء فَوْقَ اثْنَتَیْنِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَکَ وَإِن کَانَتْ وَاحِدَةً فَلَهَا النِّصْفُ وَلأَبَوَیْهِ لِکُلِّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا السُّدُسُ مِمَّا تَرَکَ إِن کَانَ لَهُ وَلَدٌ فَإِن لَّمْ یَکُن لَّهُ وَلَدٌ وَوَرِثَهُ أَبَوَاهُ فَلأُمِّهِ الثُّلُثُ فَإِن کَانَ لَهُ إِخْوَةٌ فَلأُمِّهِ السُّدُسُ مِن بَعْدِ وَصِیَّةٍ یُوصِی بِهَا أَوْ دَیْنٍ آبَآؤُکُمْ وَأَبناؤُکُمْ لاَ تَدْرُونَ أَیُّهُمْ أَقْرَبُ لَکُمْ نَفْعًا فَرِیضَةً مِّنَ اللّهِ إِنَّ اللّهَ کَانَ عَلِیما حَکِیمًا”

“خداوند به شما درباره فرزندانتان سفارش می‌کند سهم پسر چون سهم دو دختر است و اگر دختر از دو تن بیشتر باشند سهم آنان دو سوم ماترک است و اگر یکى باشد نیمى از میراث از آن اوست و براى هر یک از پدر و مادر وى (متوفى) یک ششم از ماترک (مقرر شده) است این در صورتى است که (متوفى) فرزندى داشته باشد ولى اگر فرزندى نداشته باشد و پدر و مادرش از او ارث برند براى مادرش یک سوم است و اگر او برادرانى داشته باشد مادرش یک ششم می‌‏برد پس از انجام وصیتى است که او بدان سفارش کرده یا دینى شما نمى‌دانید پدران و فرزندانتان کدام یک براى شما سودمندترند این فرضى است از جانب خدا زیرا خداوند داناى حکیم است”

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید