دين وفطرت

آیا حلالیت طلبیدن قبل از سفر حج واجب هست؟

آیا کسی که برای حج یا عمره قصد این خانه کند واجب هست که از نزدیکان و از مردم حلالیت طلب کند؟

پاسخ:

حلالیت طلبیدن  از اقوام و دوستان و همسایگان و همکاران  کار خوبی است. انسان باید همیشه حق الناس را رعایت کند و اگر درک کرده باشد که از حدود خود تجاوز  کرده و دست‌درازی نموده  بر اوست از آن مورد حلالیت بطلبد. در این جا توجه به این نکته مهم نیز ضروری است که آدم  باید قبل  از آنکه دست عملش بسته شود در همین دنیا که دستش باز است صادقانه  حلالیت ‌طلبی کند.

البته باید توجه داشت همه آنچه در این پاسخ در خصوص حلالیت طلبی و عذرخواهی بیان شد تنها ربطی به زیارت حج ندارد. چون حلالیت طلبی از شروط حج نیست. خدای متعال در کتاب خود شرط حج را این جنین بیان می کند:

“…وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ (آل عمران 97)

“…و براي خدا بر مردم است كه آهنگ خانه (او) كنند، آنها كه توانائي رفتن به سوي آن دارند، و هر كس كفر بورزد (و حج را ترك كند به خود زيان رسانده)، خداوند از همه جهانيان، بينياز است”

از آیه شریفه مشخص می شود که استطاعت شرط حج است و عجز، ضد استطاعت است. با توجه به معنای “استطاعت”، “مستطیع” کسی خواهد بود که برای انجام کاری قدرت داشته باشد. یا خودش هزینه سفر داشته باشد یا اینکه فردی یا افرادی مصارف و هزینه حج او را بر عهده گیرند.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید