دين وفطرت

در باره حج بذلی

کسی که نیازمند است و با پرداخت دیگران حج کرده است. آیا بعد از مدتی امکان رفتن به حج داشته باشد برای او دوباره حج واجب هست؟

پاسخ:

حج از واجبات دین اسلام است  که در طول عمر انسان یک بار واجب می‌گردد. پس برای اشخاصی که استطاعت دارند زیارت حج برای آنها واجب می شود. یعنی کسانی که خود را مستطیع می دانند، و چون استطاعت یافته اند، باید این واجبات الاهی  را ادا کنند. چنانچه خدای متعال در قران کریم در این مورد می فرماید:

“…وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ (آل عمران 97)

“…و براي خدا بر مردم است كه آهنگ خانه (او) كنند، آنها كه توانائي رفتن به سوي آن دارند، و هر كس كفر بورزد (و حج را ترك كند به خود زيان رسانده)، خداوند از همه جهانيان، بينياز است”

در پایان تذکر این نکته لازم است که حج بذلی (حج واجب شده با پرداخت هزینه آن از سوی دیگری بوده و در صورت وجود دیگر شرایط استطاعت، موجب استقرار حج بر عهده مبذول‌له است.) کفایت از حج واجب می‌کند به این معنا که اگر این فرد بعداً خودش از لحاظ مالی هم برای رفتن به حج مستطیع شد، لازم نیست از لحاظ وجوب حج واجب بگذارد چون یک بار رفته است.

 

 

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید