دين وفطرت

آیا حیوانات نیز در روز قیامت محشور میشوند؟

آیا حیوانات و پرندگان نیز در روز قیامت محشور میشوند؟ آنها نیز به بهشت می روند؟

خدای متعال در  آیه­ ی38 سوره­ ی انعام می فرماید:

وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا طَائِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثَالُكُمْ مَا فَرَّطْنَا فِي الْكِتَابِ مِنْ شَيْءٍ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ ﴿۳۸﴾

هيچ جنبنده‏ اي در زمين و هيچ پرنده‏ اي كه با دو بال خود پرواز ميكند نيست، مگر اينكه امت هائي همانند شما هستند، ما هيچ چيز را در اين كتاب فروگذار نكرديم، سپس همگي به سوي پروردگارشان محشور مي‏گردند.

یعنی روز رستاخیز تنها انسانها نیست تمام مخلوقات مانند انسانها  پیش خدای متعال جمع می شود. آیه فوق صریحاً میفرماید سایر موجودات مانند انسانها، امت و گروههایی هستند؛ یعنی با هدف و عقیدهای خاص و هماهنگ عمل میکنند. معنای امت گروهی است که با یک هدف مشترک دور هم جمع شدهاند و این هدف قطعاً چیزی ورای به دست آوردن غذا و مسکن است؛ زیرا انسانها بر اساس آرا و عقایدشان امتی به شمار میروند که هدفی مشترک دارند، نه بر اساس به دست آوردن غذا و مسکن و ازدواج. سپس میفرماید همه این موجودات به سوی پروردگارشان محشور میشوند. یکی از آیات بیانگر حشر حیوانات، آیه­ ی 5 سوره ی تکویر است:

وَإِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ

و در آن هنگام كه وحوش جمع شوند.

یکی دیگر از آیات قرآن کریم که دلالت بر حشر حیوانات و بلکه تمام جنبندگان دارد این آیه ی کریمه است:

وَ مِنْ آیاتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَثَّ فیهِما مِن دابَّةٍ وَ هُوَ عَلى‏ جَمْعِهِم إِذا یَشاءُ قَدیرٌ (شوری: 29)

و از آیات اوست آفرینش آسمانها و زمین و آنچه از جنبندگان در آن ها منتشر نموده؛ و او هرگاه بخواهد بر جمع آن­ها تواناست.

از مجموع این آیات استفاده می شود که چهارپایان نیز، از آگاهی ویژه ای برخوردارند به گونه ای که در اثر همین فهم و شعور است که به تسبیح و ذکر خداوند پرداخته، کارهای مرموز و دقیق انجام داده و از طرف برخی انسان های وارسته همچون حضرت سلیمان، قبول مسئولیت می کنند. مثلا  اگر به زندگی زنبور عسل توجه بفرمایید خواهید دید که آنها نیز دارای شعور هستند  و  تا آن ها به اندازه ی که از ادراک برخوردارند، حسابرسی شوند. ولی حیوانات به بهشت وارد نمی شوند آنها بعد ار حسابرسی تبدیل خاک می شوند. بنابراین، حیوانات نیز در روز  قیامت محشور می شوند و حشر آن‌ها برای گرفتن پاداش و رسیدن به کیفر اعمال است که در دنیا انجام داده  اند.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید