دين وفطرت

 آیا خرید و فروش اینترنتی هنگام  نماز جمعه حرام است؟

السلام علیکم اساتید گرامی “بنیاد سلیمانیه”

بنده یک سوال دارم و خواهشمندم مرا راهنمایی کنید.

ما یک وب سایت تجاری برای شرکت خود داریم که 24 ساعت شبانه روز به فروش آنلاین می پردازد. سوال من این است:

آیا باید سایت را روز جمعه ببندیم؟

پاسخ:

نماز جمعه برای مسلمانان شاغل در شرکت واجب است نه برای خود شرکت!

بنابراین مهم نیست که دفتر مرکزی شرکت در کجا قرار دارد. در هر منطقه ای که زمان جمعه است، شخص یا افراد باید به نماز جمعه بروند. بنابراین نیازی به بستن سایت خود در روز جمعه نیست.

خدای متعال در قران کریم می فرماید:

﴿يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ ‌الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ. فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلَاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ﴾ [الجمعة: 9-10]

“ای کسانی که ایمان آورده‌اید، هر گاه (شما را) برای نماز روز جمعه بخوانند فی الحال به ذکر خدا بشتابید و کسب و تجارت رها کنید که این اگر بدانید برای شما بهتر خواهد بود.

پس آن‌گاه که نماز پایان یافت (بعد از ظهر جمعه باز در پی کسب و کار خود رفته و) روی زمین منتشر شوید و از فضل و کرم خدا (روزی) طلبید، و یاد خدا بسیار کنید تا مگر رستگار و سعادتمند گردید”

دلیل ممنوعیت خرید و فروش در روز جمعه این است که مردم از نماز جمعه منحرف نشوند.

اگر وب سایت خرید به صورت خودکار و بدون کارمند کار می کند، نیازی به بستن آن در وقت نماز نیست، زیرا ممنوعیت خرید و فروش در روز جمعه متعلق مردم است و نه وب سایت.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید