دين وفطرت

آیا خواندن سوره فاتحه برای ارواح مردگان جایز هست؟

آیا خواندن سوره فاتحه برای اروح مردگان جایز هست وآیا میت از آن نفع می برد؟

پاسخ:

فرض کنید من از دنیا رفتم و شما به من سوره فاتحه را تلاوت می کنید و حین تلاوت می گویید: “الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ”  یعنی “ستايش خدايى را كه پروردگار جهانيان” و یا “مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ” یعنی صاحب روز جزاست.

خوب، فرض کنید وقتی که شما این آیات را در سر قبر من تلاوت کردید و من صدای شما را می شنوم. اگر قادر بودم به شما جواب بدهم می گفتم که من اینها را دیگرمی دانم  پس آیا خود تو ادراک می کنی چه می خوانی؟

من دیگر درگذشتم و همه چیز برای من  تمام شد آیا خود تو به این آیات مراعات می نمایی؟

فرض کنیم من می شنوم که شما به من می گویید: اِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ یعنی تنها تو را مى ‏پرستيم و تنها از تو يارى مى‏ جوييم. “اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ” ما را به راه راست هدايت فرما”

و من می پرسم،کدام راه راست؟ آن راه راست که در جهان فانی مانده و من با آن جهان دیگر ارتباطی ندارم و قدرت انجام کاری ندارم، چرا وقتی که من در جهان بودم این سوره را به من نخواندی و مرا به راه راست دعوت نکردی؟

آیا به مرده این حرفها چه فایده ای دارد، بهتر بود اینها را به من هنگامی که در قید حیات بودم  می گفتی و من دینم را درست  می آموختم، الان که من دیگر زنده نیستم چرا این حرفها را به من می گویی؟

خلاصه قرائت سوره فاتحه  نفعی برای مردگان ندارد و میت از آن سود نمی برد. خداوند متعال قرآن کریم را برای انسان‌های زنده فرستاده تا آنها به آن عمل کنند و آن را در زندگیشان بکارگیرند. برای آدم جز کارهای که از طریق کسب و سعی خود او می باشد چیز دیگری نخواهد بود.

 

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید