دين وفطرت

آیا دروغ گفتن در مصاحبه شغلی جایز هست؟

آیا دروغ گفتن در مصاحبه شخصی برای بدست آوردند کار جایز است؟ به عنوان مثال،در  برخی از جاها  وقتی که برای مصاحبه می روید از شما تجربه کار و سابقه قبلی می پرسند. آیا در این هنگام دروغ گفتن جایز هست؟

پاسخ:

ابتدا باید بدانیم که  دروغ گفتن نه تنها در مصاحبه شخصی همچنین در غیر از آن  نیز قطعا جایز نیست. مسلمان نباید دروغ بگوید و دروغ نباید وسیله ای برای روزی و رزق باشد. خداوند متعال كسانى را كه از دروغ سود مى برند، مذمت كرده است،  و در کتاب خود در این مورد مى فرمايد:

﴿وَتَجْعَلُونَ رِزْقَكُمْ أَنَّكُمْ ‌تُكَذِّبُونَ﴾ [الواقعة: 82]

“و به جاي شكر روزيهائي كه به شما داده شده آن را تكذيب مي‏كنيد؟”

بنابراین دروغ بسیار ناپسند و زشت است. دروغ گویان با اهداف و انگیزه های چندی متوسل به دروغ می شوند. در بسیاری از موارد منافع شخصی است که شخص را به دروغگویی می کشاند و کمتر مواردی را می توان یافت که منافع دیگری با ملی، آنان را به دروغ سوق دهد. اگر کسی به کاری  بلد نمی باشد بهتر است به جای دروغ گفتن، آن کار را یاد بگیرد، زیرا به عهده گرفتن کاری  بدون اطلاع از آن به معنای به خطر انداختن جان دیگران است.

و نباید فراموش کرد که اگر یک دری  بسته شده است، بی تردید  درهای روزی خدای متعال  بسیار است و همه در مقابل شتابان بسته نمی شود، خداوند متعال فرمود:

﴿وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا. وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا ‌يَحْتَسِبُ، وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ﴾ [الطلاق: 2-3]

هر كس تقواي الهي پيشه كند خداوند راه نجاتي براي او فراهم مي‏كند. و او را از جائي كه گمان ندارد روزي مي‏دهد، و هر كس بر خداوند توكل كند كفايت امرش را مي‏كند، خداوند فرمان خود را به انجام مي‏رساند، و خدا براي هر چيزي اندازه‏ اي قرار داده است.

بنابر این دروغ منشا بسیاری از گناهان است و باعث از بین رفتن موقعیت اجتماعی و اعتبار فرد می شود.

 

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید