دين وفطرت

آیا دین اسلام تناسخ را قبول دارد؟

 

برخی دانشمندان معاصر علم  الهيات در مورد تناسخ روح روحیه مثبت دارند. نظر جنابعالی در این باره چیست؟ آیا دین اسلام تناسخ را قبول دارد؟

نظریه تناسخ ارواح یا انتقال نفس از بدنی به بدن دیگر را دین ما قبول ندارد. چون طبق عقیده تناسخ، روح آدمی در هنگام مرگ در همه احوال پیوسته یک سلسله توالد و تجدید حیات را طی می کند ولی دین اسلام در باره یک زندگی صحبت می نماید که پس از این زندگی موقت انسان به حیات انتقال میکند.

در میان آیات مواردی را می توان یافت که به صراحت دلالت بر رد نظریه تناسخ دارند که کافی است آنها را با دقت بخوانید. خدای متعال می فرماید:

حَتّی إِذا جاءَ أحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبّ ارْجِعُونِ . لَعَلّی أعْمَلُ صالِحًا فیما تَرَکتُ کلاّ إِنّها کلِمَه هُوَ قائِلُها وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلی یوْمِ یبْعَثُونَ (المؤمنون  99)

“گناهکاران بعد از مرگ تقاضای بازگشت به دنیا می کنند تا اعمال صالحی را که در انجام آن کوتاهی کرده اند جبران کنند، اما به آن ها پاسخ داده می شود که این درخواست پذیرفتنی نیست و بازگشت به دنیا غیر ممکن است؛ زیرا آنان به عالمی وارد شده اند که عالم برزخ نام دارد و باید تا روز قیامت در آنجا بمانند”.

كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِاللّهِ وَ كُنْتُمْ أَمْواتاً فَأَحْياكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ); چگونه به خداوند كافر مى شويد؟! در حالى كه شما مردگان (و اجسام بى روحى) بوديد و او شما را زنده كرد سپس شما را مى ميراند و بار ديگر شما را زنده مى كند، سپس به سوى او بازگردانده مى شويد.(بقره 27)

آيات فوق صريحاً عقيده به تناسخ را نفى مى كند و مى فرمايد که بعد از مرگ، يک حيات بيش نيست و طبعاً اين حيات همان رستاخيز و قيامت است و انسان مجموعاً دو حيات و مرگ دارد. بنابراين عقيده به تناسخ كه گاهى نام آن را تغيير داده و عود ارواح مى نامند، از نظر قرآن کریم  بى اساس است.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید