دين وفطرت

آیا زن محجبه می تواند عکسهای دوران کودکی خود را انتشار کند؟

آیا جایز هست که زن محجبه عکس های دوران کودکی خود را در قالب نمایش اسلاید در مراسم ازدواجش به اشتراک بگذارد؟

پاسخ:

اشتراک عکس های کودکی زن محجبه هیچ اشکالی ندارد. ولی هنگام اشتراک عکس پس از دوران بلوغ ، نباید قوانین حجاب اسلامی نقض شود.  یعنی عکسی باشد که موازین شرعی در آن رعایت نشده باشد، مجاز نیست.

همچنین چه زن و چه مرد ،  واجب هست مناطقی را که باید مطابق با قوانین پوشش در عکس هایی که به اشتراک می گذارند تحت پوشش قرار دهند.  زیرا حتی اگر فقط عکس ها را با دوستان خود به اشتراک گذاشته باشند،  احتمال دارد که آنها به دیگران ارسال کنند، توسط افراد نامحرم در مورد مشاهده قرارگیرند. اما در شرایط عادی ، هیچ حکمی برای جلوگیری از اشتراک عکس در شبکه های اجتماعی وجود ندارد.

علاوه بر این اگر زندگی خود را در شبکه های اجتماعی با زندگی روزمره فیزیکی خود مقایسه کنیم ، باید نکاتی را در نظر بگیریم. بعنوان مثال، در خلوت ماندن زن و مرد نامحرم در مکانی که شخص ثالثی شاهد آنان نیست ممنوع است. این بدان دلیل است که در قرآن کریم ، نه تنها زنا کردن حرام است ، بلکه حتی نزدیک شدن به آن نیز حرام می باشد:

وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا

و نزديك زنا نشويد كه كار بسيار زشت و بد راهي است. (اسراء 32)

خلاصه کلام، اگر عکسهای خصوصی که به اشتراک گذاشته شده است موجب جلب توجه نامحرم شود  که راه ایجاد رابطه عاطفی خارج از ازدواج توسط افراد نامحرم باز کرده باشد در این صورت انتشار آن جایز نمی باشد. اما اگر این‌گونه نیست قطعاً اشکالی ندارد.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید