دين وفطرت
آیا سفر به  وطن موجب قصر کردن نماز می شود؟

آیا سفر به وطن موجب قصر کردن نماز می شود؟

سؤال : آیا سفر به  وطن موجب قصر کردن نماز می شود؟

جواب: اگر کسی در مکانی مقیم شده باشد و به جایی دیگر اگر چه زادگاه خود هم باشد، سفر کند، حکم مسافر را دارد و نماز های چهار رکعتی را باید (قصر) دو رکعتی بخواند. ملاک سفر کردن است (!) نه اینکه به کجا سفر کرده است. مسأله مهم دیگر در احکام مسافر این است که ما نمی گوییم حد اکثر مهلت اقامت در آن 10 روز (7 روز، 15 روز…) است. به عبارت دیگر محدودیت زمانی برای صدق کردن مفهوم مسافر را قبول نداریم ملاک در این مسأله حالت خود مسافر است، برخی در مسافرت در حالتی هستند که هر لحظه می توانند، به سفر خود ادامه دهند و یا برگردند و شاید هم  با این حالت چند روز و یا حتی چند ماه بمانند و لی باز هم مسافر محسوب می شوند و احکام آن را دارند.

نظریه ها

  • سلام.منظورتان مطلق سفر است؟
    1) یعنی ما در مسافرت می توانیم نمازمان را شکسته یا کامل با اختیار خود بخوانیم؟
    2) در روزه داری در مسافرت هم مخییریم؟

    • با سلام.
      منظور مان این نبود که بگوییم شما صاحب اختیار هستید. منظور این است که خود تان باید مسافر بودن یا نبودن را تشخیص دهید. اگر هم مسافر باشید باید نماز شکسته بخوانید.
      در روزه گرفتن هم مطابق آیه اگر بتوانید بهتر است روزه بگیرید. به عبارت دیگر ترک روزه در صفر یک رخصت است نه واجب.

  • با عرض سلام و تشکر
    من به نوبه خودم برایم سوال بود که اگر مثلا من در زادگه خودم هیچ خانه ای ندارم آیا حک مسافر را ندارم.که الان برایم مشخص شد که مهم مسافر بودن و شرایط آن است.
    اما آیا نماز در شرایط سخت مسافرت آیا قصر بودنش اختیاری است یانه؟

    • و علیکم السلام
      مسافر در روزه گرفتن یا در ترک کردن آن اختیار دارد و بهتر است که آن را ترک نکند. اما در نماز خواندن باید شکسته بخواند، چون کلا نماز مسافر این شکلی است. نه این که بگوییم در اصل کامل است و در سفر قصر شده/ از اول برای مسافر نماز به این نحو واجب شده است.

  • حد مسافر بودن را چگونه بفهمیم. اگر در منزل اقوام هستیم خوب اوضاعمان مثل مقیم است .درست است؟با این حساب باید نماز را تمام بخوانیم و این واجب است؟

    • با عرض سلام حد مسافر بودن خود فرد باید تعیین کند. کجا بودن (وطن خود، خانه فامیل …) مهم نیست و راحت بودن هم از حکم مسافر بودن بیرون نمی آورد.

  • باسلام
    آیا میشود که نمونه ای ذکرکند که شخص به مسافر رفته باشد و باید نماز را کامل بخواند؟

    • و علیکم السلام
      در قرآن و سنت سفر ها به حلال ویا حرام تقسیم نشده است. لذا هر مسافری طبق احکام مسافر نماز را کامل می خواند

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید