دين وفطرت

آیا قران کریم دو فرشته نویسنده اعمال انسان را تایید می نماید؟

از دوران کودکی شنیدیم که در شانه هر انسانی دو فرشته ای وجود دارد که نویسنده اعمال انسان هستند. آیا در قران کریم در مورد این دو فرشته آیه ای وجود دارد؟

پاسخ:

قرآن کریم موجودیت دو فرشته بر دوش انسان را را تأیید می کند و کتاب خدا در باره این فرشته ها  با تعابیر مانند “رُسُل”، “کِرامَاً کاتِبینَ” و “حافظین” یاد کرده است. در آیات  17 – 18  سوره ق می خوانیم که خدای متعال در آنجا می فرماید:

إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيَانِ عَنِ الْيَمِينِ وَعَنِ الشِّمَالِ قَعِيدٌ، مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ

“دو فرشته ای را که همواره از ناحیه خیر و از ناحیه شر، ملازم انسان هستند و همه اعمالش را دریافت کرده و ضبط می کنند. هیچ سخنی را به زبان نمی گوید جز اینکه نزد آن [برای نوشتن و حفظش] نگهبانی آماده است”

این آیه به خوبی بیانگر این حقیقت است که برای هر فردی از انسان، دو فرشته ای وجود دارد که به دستور و مشیت الهی هر چه را انسان بر زبان می‌‌آورد و انجام می دهد  می‌‌نویسند ولی آنها قلب انسان را نمی دانند. چون خداوند عالم غیب است و اوست که به انچه در سینه ها پنهان است داناست.

علاوه بر این آیات دیگر نیز موجودیت دو فرشته نویسنده اعمال انسان را تایید می کنند:

أَمْ يَحْسَبُونَ أَنَّا لَا نَسْمَعُ سِرَّهُمْ وَنَجْوَاهُمْ بَلَى وَرُسُلُنَا لَدَيْهِمْ يَكْتُبُونَ

يا شايد گمان كنند كه ما راز و رازگويى‏شان را نمى‏شنويم؟ آرى مى‏شنويم، و فرشتگان ما نزد ايشان [كار و كردارشان را] مى‏نويسند (زخرف 80)

وَإِنَّ عَلَيْكُمْ لَحَافِظِينَ، كِرَامًا كَاتِبِينَ، يَعْلَمُونَ مَا تَفْعَلُونَ (انفطار 9-12)

و بی تردید بر شما نگهبانانی گماشته اند، كه نويسندگانى گرامى‏اند، آنچه مى‏كنيد مى‏دانند

از اين آيات نیز به دست می آيد كه آنها دائما همراه انسان هستند و هر چه انجام می دهند می بینند و می نویسند.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید