دين وفطرت

آیا واقعا در روز قیامت پلی هست که انسانها از روی آن رد می شوند؟

پل صراط” چیست؟ آیا واقعا در روز قیامت پلی هست که انسانها از روی آن رد می شوند؟ و آیا در قران کریم به آن اشاره شده است؟

واژه “صراط” در زبان عربی به معنای راه است و در اصطلاح قرآنی  راه راست و طریق هدایت می باشد که قران کریم بارها  به آن اشاره کرده است. منظور از صراط همان صراط مستقیم  است که قران کریم انسانها را به سوی آن دعوت می نماید. و الا در آخرت پلی بنام “پل صراط” وجود ندارد. بسياری از مردم  دچار اين اشتباه شده پنداشته‌اند كه  “صراط مستقیم” راهی هست که مسلمانان روز آخرت از روی آن به بهشت خواهند رفت. ولی  متاسفانه نفهمیدند که آن راهی که به بهشت می برد در این دنیا هست و آن راه قران کریم است.

در سوره فاتحه می خوانیم و  از خدای متعال می خواهیم که ما را به صراط مستقیم هدایت فرماید: اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ- ما را به راه راست هدايت فرما!

چنان که در آیه ای دیگر می فرماید: قُلْ إِنَّنِى هَدانِى رَبِّی إِلى صِراط مُسْتَقیم دیناً قِیَماً مِلَّةَ إِبْراهیمَ حَنیفاً وَ ما کانَ مِنَ الْمُشْرِکین

“بگو خداوند مرا به صراط مستقیم هدایت کرده: به دین استوار، آئین ابراهیم که هرگز به خدا شرک نورزید” (انعام 161)

همچنین : أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یا بَنی آدَمَ أَنْ لاتَعْبُدُوا الشَّیْطانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبینٌ . وَ أَنِ اعْبُدُونی هذا صِراطٌ مُسْتَقیمٌ

“اى فرزندان آدم مگر با شما پیمان نبستم که شیطان را پرستش نکنید (به دستورات او عمل ننمائید). و مرا پرستش کنید این همان صراط مستقیم است (یس 60-61)

بنابر این در این آیات خدای متعال به ما اشاره می نماید که اگر می خواهید در روی صراط مستقیم قرار بگیرید  باید  همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده نشويد.

آنان که در دنیا در راه حق حرکت می کنند و طبق دستورات  قران کریم زندگی می نمایند  یعنی از جاده مستقیم حقیقت،  منحرف نشده‌اند، آنان در صراط مستقیم هستند.

بقول دیگر صراط مستقیم راه قران است . “إِنَّکَ لَمِنْ الْمُرْسَلِینَ عَلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ” كه قطعا تو از  پيامبرانى ،  بر راهى راست  هستی (یس ۳- ۴) راه مستقیم راهی است که انسان بنده خدا باشد.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید