دين وفطرت

در قنوت نماز وتر چه دعا و ذکری بخوانیم؟

سلام علیکم اساتید  “وقف سلیمانیه”

من عربی بلد نیستم و نمی دانم در قنوت نماز وتر  چگونه دعا کنم و چه ذکرهای بخوانم. خواندن کدام دعا و ذکر ها را توصیه می فرمایید؟ لطفا راهنمایی کنید.

علیکم السلام.

پرسشگر گرامی، توصیه ما به شما این است که بهتر است ابتدا معنی و ترجمه همه الفاظ نماز و ذکر های که در نماز می خوانید بدانید تا متوجه شوید که چه می خوانید.

اما دعاهای که در قنوت نماز وتر خوانده می شود آیاتی از قران کریم نیست. ولی کسانی که همان دعا ها را نمی دانند می توانند  دعاهایی که در قرآن وجود دارد در قنوت بخوانند. بهتر است در قنوت نماز وتر این ذکر ها  خوانده شود.

اَللَّهُمَّ إِنَّا نَسْتَعِينُكَ وَ نَسْتَغْفِرُكَ وَ نَسْتَهْدِيكَ، وَ نُؤْمِنُ بِكَ وَ نَتُوبُ اِلَيْكَ، وَ نَتَوَكَّلُ عَلَيْكَ وَنُثْنِى عَلَيْك اْلخَيْرَ كُلَّهُ نَشْكُرُكَ وَ لاَ نَكْفُرُكَ، وَ نَخْلَعُ وَ نَتْرُكُ مَنْ يَفْجُرُكَ.

پروردگارا از تو کمک و مغفرت می جوییم و به تو ایمان می آوریم و در همه ی کارها به تو توکل می کنیم و همه ی ثناها را به تو اختصاص می دهیم و از تو تشکر می کنیم و به نعمت های تو کفر نمی ورزیم و از هر کسی که از فرمان تو سرپیچی نماید جدا شده و او را ترک می کنیم.

اللَّهُمَّ اهْدِنيِ فِيمَنْ هَدَيْتَ وَعَافِنيِ فِيمَنْ عَافَيْتَ وَتَوَلَّنِي فِيمَنْ تَوَلَّيْتَ وَباَرِكْ ليِ فِيماَ أَعْطَيْتَ وَ قِنيِ شَرَّ ماَ قَضَيْتَ فَإِنَّكَ تَقْضِي وَلاَ يُقْضَي عَلَيْكَ وَإنَّهُ لاَ يَذِلُّ مَنْ وَالَيْتَ تَبَارَكْتَ رَبَّناَ وَتَعَالَيْتَ

“خداوندا مرا جزء کسانی قرار بده که آنها را هدایت کرده‌ای، و مرا جزء کسانی قرار بده که آنان را عافیت داده‌ای، و مرا جزء آنانی قرار ده که دوست خود قرار داده‌ای، و در آنچه که به من عطا کرده‌ای برکت ده، و از شر آنچه که مقدر کرده‌ای مرا محفوظ بدار، چون تو قضاوت می‌کنی و بر تو حکم کرده نمی‌شود، و کسی را که تو دوست بداری خوار نمی‌گردد. خداوندا! دارای برکات بسیار و در ذات و صفاتت بلند مرتبه هستی”

و کسانی که این دعاها را نمی توانند حفظ نمایند می توانند این آیه را بخوانند:

” رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ”

“پروردگارا در اين دنيا به ما نيكى و در آخرت [نيز] نيكى عطا كن و ما را از عذاب آتش [دور] نگه دار”  (بقره 201)

همچنین می توانند سه بار “آللهم اغفرلی”  یعنی “خدایا مرا ببخش” بگویند.

 

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید