دين وفطرت

احوال پرسی و سلام مرد و زن نا محرم به یکدیگر چه حکمی دارد؟

احوال پرسی و سلام مرد و زن نا محرم به یکدیگر چه حکمی دارد؟

پاسخ:

هیچ حکمی در مورد منع سلام و احوالپرسی زن و مرد وجود ندارد.  بعنوان مثال قرآن کریم داستان حضرت موسی ( ع) و برخورد وی با دختران را  نقل می‌کند. بعد از آنکه حضرت موسی از مصر خارج شد و هنگامی که به چاه مدین آمد، مردم را در سر چاه  دید که حیوانات  خود را سیراب می‌ نمایند، حضرت موسی در آنجا به دو دوختر کمک نمود  و با آنها گفتگو کرد و بعد با یکی از آنها ازدواج کرد. توجه فرمایید حضرت موسی (ع) پیامبر خدا بود با دختری که به او نامحرم بود صحبت کرد. نکته اصلی این است که مکالمه وگفتگو میان نامحرمان در مورد چیست؟ بی تردید مرد یا زن برای تبادل اطلاعات و انتقال پیام‌های خود به دیگران راهی جز ارتباط مکالمه ندارند.

همچنین در قران کریم آیه ای وجود دارد که خدای متعال می فرماید:

وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا عَرَّضْتُمْ بِهِ مِنْ خِطْبَةِ النِّسَاءِ أَوْ أَكْنَنْتُمْ فِي أَنْفُسِكُمْ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ سَتَذْكُرُونَهُنَّ وَلَكِنْ لَا تُوَاعِدُوهُنَّ سِرًّا إِلَّا أَنْ تَقُولُوا قَوْلًا مَعْرُوفًا وَلَا تَعْزِمُوا عُقْدَةَ النِّكَاحِ حَتَّى يَبْلُغَ الْكِتَابُ أَجَلَهُ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي أَنْفُسِكُمْ فَاحْذَرُوهُ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ حَلِيمٌ ( بقره 235)

و گناهي بر شما نيست كه به طور كنايه، (از زناني كه همسرانشان مردهاند) خواستگاري كنيد، و يا در دل تصميم بر اين كار بگيريد. خداوند ميدانست شما به ياد آنها خواهيد افتاد، (و با خواسته طبيعي شما به شكل معقول، مخالف نيست،) ولي پنهاني با آنها قرار زناشويي نگذاريد، مگر اينكه به طرز پسنديدهاي (به طور كنايه) اظهار كنيد! (ولي در هر حال،) اقدام به ازدواج ننماييد، تا عده آنها سر آيد! و بدانيد خداوند آنچه را در دل داريد، مي‏داند! از مخالفت او به پرهيزيد و بدانيد خداوند، آمرزنده و بردبار است (و در مجازات بندگان، عجله نمي‏كند)!

بنابراین طبق قرآن کریم  سلام و احوالپرسی زن و مرد  با یکدیگر  اشکالی ندارد.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید