دين وفطرت

اراده خداوند متعال در مورد ارث بر اراده موصی مقدم است

سوال:

مادرم فوت کرد و مبلغی پول و از طلا به ما ترک کرد. این اموال طبق قوانین قران کریم چگونه تقسیم میشود؟ من پدر وسه برادر دارم وما پنج  دختر هستیم. بعد از درگذشت مادرم،  پدرم با زن دیگر  ازدواج کرده است.

چنانچه در بالا گفتم، در دست ما وصیتی از مادرم هست، حال سؤال اصلی این است که آیا به آن عمل کنیم یا شرعاً تقسیم کنیم؟ در وصیتنامه، مادرم نامی از پدرم یا دو برادرم نبرده است. لطفا راهنمایی کنید، جزاكم الله خيرا.

پاسخ:

پس از این که شخصی از دنیا می رود، ممکن است از خودش مال و اموالی را داشته باشد. اراده خداوند متعال بر اراده موصی مقدم است. خداوند متعال در کتاب خود در مورد ارث ذکر کرده و چگونگی تقسیم آن را برای ما توضیح داده است.  بنابراین، ترکه میت ( ترکه در لغت مأخوذ از “ترک”و به معنای اموالی است که متوفی پس از فوتش از خود به‌ جا می‌گذارد) بر اساس قوانینی  که خداوند متعال در کتاب خود به آن اشاره کرده است، باید تقسیم  شود.

از سوال شما متوجه شدیم که متوفی دارای همسر، سه  پسر وپنج دختر است، در پاسخ می‌توان گفت که بعد از فوت مادر تقسیم میراث نحوه ی تقسیم ارث وی طبق دسورات الاهی  به صورت زیر است:

سهم زوج از ترکه همسرش یک دوم و یک چهارم خواهد بود، اگر زن فرزندی یا فرزندانی داشته باشد یک چهارم ترکه به زوج تعلق خواهد یافت. در مساله شما نیز سهم شوهر به میزان یک چهارم کل اموال است که استناد به آیۀ شریفۀ ﴿فَإِنْ كَانَ لَهُنَّ وَلَدٌ فَلَكُمُ ‌الرُّبُعُ مِمَّا تَرَكْنَ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِينَ بِهَا أَوْ دَيْنٍ﴾ است [النساء: 12]

“و اگر فرزندی داشته باشند یک چهارم میراث حقّ شماست”

بقیه اموال موجود متوفی بین فرزندان تقسیم می شود و پسر به اندازه دو دختر ارث می برد.

﴿يُوصِيكُمُ اللَّهُ فِي أَوْلَادِكُمْ ‌لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ﴾ [النساء: 11]

حکم خدا در حق فرزندان شما این است که پسر دو برابر دختر ارث برد،

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید