دين وفطرت
انسان و عالم خلقت (2)

انسان و عالم خلقت (2)

انسان و عالم خلقت (2)

شش آیه در قرآن به آفرینش انسان از خاک اشاره می کند. چونکه خاک عنصر اصلی تشکیل دهندۀ انسان است، و رحم مادر مانند مزرعه ای می ماند که تخم در آنجا کاشته می شود. آیات مربوط از این قرار است:

نِسَآؤُكُمْ حَرْثٌ لَّكُمْ فَأْتُواْ حَرْثَكُمْ أَنَّى….

زنان شما [در حكم‏] كشتزار شما هستند، هرگونه كه خواستيد… (سوره بقره 2/223)

بوجود آمدن انسان به بوجود آمدن گیاه تشبیه شده.

وَاللَّهُ أَنبَتَكُم مِّنَ الْأَرْضِ نَبَاتًا

و خدا[ست كه] شما را [مانند] گياهى از زمين رويانيد. (سوره نوح 71/17)

خلقت عیسی به خلقت آدم و حوا تشبیه شده است:

إِنَّ مَثَلَ عِيسَى عِندَ اللّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِن تُرَابٍ ثِمَّ قَالَ لَهُ كُن فَيَكُونُ

 مثل عيسي در نزد خدا، همچون آدم است، كه او را از خاك آفريد، و سپس به او فرمود: «موجود باش!» او هم فورا موجود شد. (بنابراين، ولادت مسيح بدون پدر، هرگز دليل بر الوهيت او نيست).سوره آل عمران 3/59)

با قدری تامل در آیات بالا، متوجه می شویم که در رحم مریم مانند خاک هم وظیفه پدر و هم وظیفه مادر را انجام داده است.

وَالَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا مِن رُّوحِنَا وَجَعَلْنَاهَا وَابْنَهَا آيَةً لِّلْعَالَمِينَ

: و به ياد آور زني را كه دامان خود را از آلودگي به بيعفتي پاك نگه داشت، و ما از روح خود در او دميديم، و او و فرزندش (مسيح) را نشانه بزرگي براي جهانيان قرار داديم. (سوره انبیا 21/91)

وَمَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِيهِ مِن رُّوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِكَلِمَاتِ رَبِّهَا وَكُتُبِهِ وَكَانَتْ مِنَ الْقَانِتِينَ

و همچنين مريم دختر عمران مثل زده كه دامان خود را پاك نگاه داشت، و ما از روح خود در او دميديم، او كلمات پروردگار و كتابهايش ‍ را تصديق كرد، و از مطيعان فرمان خدا بود. (سوره تحریم 66/12)

در آیه بالا در اولی " فَنَفَخْنَا فِيهَا" از ضمیر مونث و در آیه دوم " فَنَفَخْنَا فِيهِ" از ضمیر مذکر استفاده شده است، که این نشان دهندۀ این است که رحم مریم ویژگی تولید تخمک و اسپرم را داشته است. چونکه خلقت عیسی شبیه خلقت آدم است، در خاک که آدم از آن به وجود آمده باید این دو ویژگی وجود داشته باشد؛ یعنی آدم از آمیزش تخمک و اسپرم و تشکیل نطفه، موجود در خاک خلق شده است. حوا هم از آن نطفه خلق شده است. چونکه در آیه 1 سوره نساء به این نتیجه می رسیم که آدم و حوا از یک نفس خلق شده اند.

  وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا،  یعنی جفتش را نیز از آن نفس آفرید.

پس به این دلیل آدم و حوا می تواند دو قلوی تک تخمی باشند.

http://www.suleymaniyevakfi.org/wp-content/uploads/2012/12/adem-havva.jpg

به نظر محققین دو قلو های تک تخمکی به یک جنسیت می شوند. اما آدم و حوا از جنسیتهای متفاوت مرد و زن هستند.

بر اساس این آیه، خلقت حوا بعد از آدم است.

خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا…

 شما (آدم) را از نفسى واحد آفريد سپس جفتش را از آن نفس خلق کرد… (سوره زمر 39/6)

بررسی اینکه چگونه از یک تخم اول آدم و بعد حوا به وجود آمد با متخصصان این کار است. در اینجا این آیه مهم است:

شَرَعَ لَكُم مِّنَ الدِّينِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحًا وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ كَبُرَ عَلَى الْمُشْرِكِينَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ اللَّهُ يَجْتَبِي إِلَيْهِ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي إِلَيْهِ مَن يُنِيبُ

در دين شما، هر آنچه به نوح سفارش كرده بود، مقرر داشت، و نيز آنچه به تو وحى كرده‏ايم، و آنچه به ابراهيم و موسى و عيسى سفارش كرده‏ايم، كه دين را برپا بداريد، و در آن اختلاف نورزيد، آنچه مشركان را به آن مى‏خوانى، بر ايشان دشوار آيد، خداوند است كه هركس را بخواهد به راه خويش برمى‏گزيند و هركس را كه روى به درگاه او آورد، به سوى خويش هدايت مى‏كند. (سوره شورا 42/13)

این آیه نشان می دهد که بعد از نوح در قوانین طبیعت تغییراتی ایجاد شد. یعنی اینکه تا آن زمان خواهر و برادر می توانستند با هم ازدواج کنند. چه بسا در ادیان قدیمی چون زردشت هم این قبیل ازدواجها وجود داشته است. پس در نتیجه می توان گفت که در آن زمان دوقلوهای تک تخمی می توانستند از جنسیتهای مختلف باشند.

 

 

 

نظریه

  • سلام خیلی جالب بود. پس با این حساب می شود در مورد  تغییرات دیگری که ممکن است در طبیعت و خلقت ایجاد شده باشد تحقیق کرد

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید