دين وفطرت

اگر کسی در حالت مستی بمیرد مانند کافر مرده است؟

اگر کسی در حالت مستی بمیرد مانند کافر مرده است؟

پاسخ:

نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی در دوران تمام  پیامبران الهی حرام بوده و همچنین در اسلام نیزحرام است. در این خصوص خدای متعال در قران کریم در باره مشروبات مستکننده در چهار آیه به صورت تکاملی بیان کرده است.

“وَمِن ثَمَرَاتِ النَّخِیلِ وَالأَعْنَابِ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَکَرًا وَرِزْقًا حَسَنًا”  یعنی “و از میوه درختان خرما و انگور باده مستی بخش و خوراکی نیکو برای خود می گیرید”.(نحل:67)

“یَسْأَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ قُلْ فِیهِمَا إِثْمٌ کَبِیرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَآ أَکْبَرُ”؛ یعنی “درباره شراب و قمار از تو می‏ پرسند بگو در آن دو گناهی بزرگ و سود هایی برای مردم است وگناهشان از سودشان بزرگ تر است”.(بقره:219)

“یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَقْرَبُواْ الصَّلاَةَ وَأَنتُمْ سُکَارَی حَتَّیَ تَعْلَمُواْ مَا تَقُولُونَ وَلاَ جُنُبًا إِلاَّ عَابِرِی سَبِیلٍ حَتَّیَ تَغْتَسِلُواْ” یعنی “ای کسانی که ایمان آورده اید در حال مستی به نماز نزدیک نشوید تا زمانی که بدانید چه می ‏گویید و [نیز] در حال جنابت [وارد نماز نشوید] مگر اینکه راهگذر باشید”.(نساء:43)

” یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ، إِنَّمَا یُرِیدُ الشَّیْطَانُ أَن یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء فِی الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ وَیَصُدَّکُمْ عَن ذِکْرِ اللّهِ وَعَنِ الصَّلاَةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ”؛ یعنی  “ای کسانی که ایمان آورده اید! شراب و قمار و بت ها و تیرهای قرعه پلیدند [و] از عمل شیطانند، پس از آن ها دوری گزینید، باشد که رستگار شوید؛ همانا شیطان می ‏خواهد با شراب و قمار میان شما دشمنی و کینه ایجاد کند و شما را از یاد خدا و از نماز باز دارد، پس آیا شما دست بر می ‏دارید”.(مائده:90 ـ 91)

از اين آیات فهميده می شود که مشروبات الکلی حرام و گناه است.  اما پاسخ به سوال شما که اگر کسی در حالت مستی مرده است در حکم کافر می باشد، گفتنی است که قران کریم  به خاطر عمل کردن گناه به کفر کسی حکم نداده است. گنهکار به کسی گفته می شود که به گناهی که کرده است واقف باشد یعنی باور داشته باشد ”کاری که من انجام دادم گناه بوده”. ولی کافر آن است که برای جرمی که کرده بهانه تراشیده و عذر می آورد و سعی دارد گناهانش را بپوشاند و یا اینکه گناه بودن آن عمل را انکار کند.  ما نمی دانیم کسی که در حالت مستی مرده آیا گناه بودن مشروبات را دانسته یا آن را انکار کرده ب بود.  به هر حال، ما نمی توانیم  به کسی که در حالت مستی مرده است کافر بگوییم.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید