دين وفطرت

برای چه اعمالی باید وضو بگیریم؟

آیا هنگام شروع کار مهم یا  هنگام رفتن به سفر وضو گرفتن  فایده ای دارد؟  آیا این درست است که وضو انسان را از زشتی ها محافظت می کند و به وسیله وضو انسان را از پلیدی ها و نجاسات معنوی پاک می گردد؟ خلاصه برای چه اعمالی باید وضو بگیریم؟

پاسخ:

در دین ما مفهوم فواید دائم الوضو بودن وجود ندارد. خدای متعال وضو را تنها شرط نماز خواندن قرار داده است.  در آیه ششم سوره مائده می فرماید:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ

“اى کسانى که ایمان آورده ‏اید چون به عزم نماز برخیزید صورت و دستهایتان را تا آرنج بشویید و سر و پاهاى خودتان را تا برآمدگى پیشین [هر دو پا] مسح کنید”

ولی آنکه برخی اداعا می کنند- برای دست زدن به قران کریم  باید وضو گرفته شود و خواب با وضو، عبادت است و کسی با وضو از دنیا رفته باشد به شهادت رسیده است – وهیچ پایه ای برای چنین نظراتی در دین ما وجود ندارد.

چنانچه در بالا ذکر کردیم وضوء را برای نماز خواندن می گیریم و برای کار های دیگر (مثل تلاوت قرآن، دست زدن به قرآن …) لازم نیست وضوء داشته باشیم.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید