دين وفطرت
برداشتن بی اجازۀ پول و یا اموال شوهر

برداشتن بی اجازۀ پول و یا اموال شوهر

برداشتن بی اجازۀ پول و یا اموال شوهر

سوال: آیا زنانی که بی اجازه پول و یا اموال شوهر را بر می دارند، مرتکب حرام می شوند؟

 جواب: این برداشتن پول بی اجازه را به دو طریق می توان ارزیابی کرد؛ کسی که از روی ضرورت و احتیاج، به دیل اینکه شوهرش خسیس است و یا خرجی جانه را نمی دهد، پول برداشته ولی، به اندازۀ احتیاج، یعنی در حدی که نیازها را برآورده مند نه بیشتر، این حرام نیست. این را پیامبر(ص) در زمان فتح مکه به هند فرمود. این جریان چنین بود :

پیامبر پس از فتح مکه در تپه صفا با زنانی که در اجتماع فعال بودند ملاقاتی داشت. در آنجا خداوند سوره ممتحنه، را نازل فرمود. در آیه چنین می فرماید:

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذَا جَاءكَ الْمُؤْمِنَاتُ يُبَايِعْنَكَ عَلَى أَن لَّا يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيْئًا وَلَا يَسْرِقْنَ وَلَا يَزْنِينَ وَلَا يَقْتُلْنَ أَوْلَادَهُنَّ وَلَا يَأْتِينَ بِبُهْتَانٍ يَفْتَرِينَهُ بَيْنَ أَيْدِيهِنَّ وَأَرْجُلِهِنَّ وَلَا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ فَبَايِعْهُنَّ وَاسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ

 اي پيامبر هنگامي كه زنان مؤ من نزد تو آيند و با تو بيعت كنند كه چيزي را شريك قرار خدا ندهند دزدي نكنند، آلوده زنا نشوند، فرزندان خود را نكشند، تهمت و افترائي پيش دست و پاي خود نياورند، و در هيچ كار شايسته‏اي مخالفت فرمان تو نكنند، با آنها بيعت كن، و براي آنها از درگاه خداوند طلب آمرزش نما كه خدا آمرزنده و مهربان است. (سوره ممتحنه، 60/12)

در این هنگام هند به پیامبر(ص) می گوید: ابوسفیان خیلی خسیس است و مخارج خانه را تعمیتن نمی کند، آیا من بی خبر از او پول بر می دارم در حدی که نیازها و مایحتاج خانه را تعمین کنم دزدی کرده ام؟

پیامبر(ص) می فرماید: در حدی که احتیاجات خانه را بر طرف کنی برداری مشکلی ندارد و دزدی نیست اما بیشتر از حد نیاز برداری دزدی بوده و حرام است.

اما در صورتی که بیش از حد نیاز و یا بدون نیاز برداشته شود، این کار حرام است.

 

نظریه ها

  • سلام لطفا در مورد مهمان و آداب مهمانداری مطالبی را در سایت قرار دهید. با تشکر از شما 😀

    • و علیکم السلام

      انشا الله به زودی  در این زمینه مطلبی آماده خواهیم کرد

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید