دين وفطرت

بعضی اوقات می خوهم خودم را بکشم. چگونه می توانم از این بحران نجات پیدا کنم؟

سلام علیکم استاد. مشکلی دارم و آرزومندم که راهنمایی کنید. زندگی برای من بی معنی شده و دیگر نمیتوانم از زندگی لذت ببرم، گاهی آنقدر افسرده می شوم که در باره همه چیز منفی فکر می کنم. حتی بعضی اوقات می خوهم خودم را بکشم. چگونه می توانم از این بحران نجات پیدا کنم؟

علیکم سلام

شما مبتلا به افسردگی شدید. به طور کلی هر فردی ممکن است گاهی بعد از یک شکست یا زیان احساس حزن و اندوه کند. هر چند عوامل دیگر نیز وجود دارند. برای این کار ابتدا باید با احساسات منفی ناشی از افسردگی مبارزه کرد. وقتی افراد در زندگی شان با چیزهای بدی روبرو می شوند که ، باید بدانند که از چه چیزهای خوبی در این زندگی وجود دارد. حداقل ، انسان باید سپاسگزار باشد که به عنوان یک انسان آفریده شده است. به همین دلیل است که نخستین کلمه سوره اول قران کریم با “الحمدلله” آغاز می شود. میلیون ها دلیل در جهان وجود دارد تا بفمیم که زندگی بی معنی و پوچ نیست. قرآن کریم  نیز در این مورد  بیان می کند:

وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاءَ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا بَاطِلًا ذَلِكَ ظَنُّ الَّذِينَ كَفَرُوا فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ كَفَرُوا مِنَ النَّارِ  (ص 27)

“و ما آسمان و زمین و هر چه را بین آنهاست بازیچه و باطل خلق نکرده‌ایم، این گمان کافران است، و وای بر کافران از آتش دوزخ”

انسان دلبسته به دنیا همیشه در اضطراب و نگرانی به سر می برد به این دلیل برای درک ارزش زندگی ، باید قرآن را با فهم بخوانید تا آیات و دستورات خدای متعال به شما تاثیر گذارد. در غیر این صورت ، ممکن است بقیه ارزشهای انسانی خود را نیز از دست بدهید. اگر می خواهید خوشبخت باشید ، همانطور که خدا امر کرده زندگی کنید. یعنی طبق فطرت او زندگی کنید، خداوند این فطرت را دین می نامد. در قرآن کریم آمده است:

فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ (روم، 30)

“روي خود را متوجه آئين خالص پروردگار كن اين فطرتي است كه خداوند انسانها را بر آن آفريده دگرگوني در آفرينش خدا نيست اين است دين و آئين محكم و استوار ولي اكثر مردم نمي‏دانند”

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید