دين وفطرت
تعبیر اسلام از عشق مجازی چیست؟

تعبیر اسلام از عشق مجازی چیست؟

 

تعبیر اسلام از عشق مجازی چیست؟ وآیا عشق انسانی از نظر اسلام پدیرفته است؟منظور از عشق علاقه شدید قلبی بین دو جنس مخالف است نه رابطه ی بین انها

پاسخ :

در اسلام عشق و علاقه و محبت بین دختر و پسر نامحرم مردود است، بلکه اسلام محبت و علاقه را بین زن و شوهر مشروع قرار داده است.

در قرآن کریم در مورد محبت زوجین کلمه موده آمده است و خداوند متعال میفرماید:

«وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَرَحْمَهً ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ» (الروم : ۲۱)

یعنی: تا به‌ همسرانتان‌ انس‌ و الفت‌ گرفته‌ و به‌ آنان‌ تمایل‌ ورزید زیرا آرامش‌ و راحت‌ روانهایتان‌ با این‌ انس‌ و الفت‌ است‌ « و در میان‌ شما مودت‌ و رحمت‌ نهاد» یعنی: در میان‌ مرد و همسرش‌ در پرتو پیوند نکاح‌ و در درون‌ قلعه ‌مستحکم‌ آن، محبت‌ و علاقه‌ و شفقت‌ و عشق‌ قرار داد پس‌ به‌ وسیله‌ این‌ نکاح‌ است‌ که‌ شما با یک‌دیگر مهر و عاطفه‌ مبادله‌ می‌کنید، بی‌ آن‌که‌ قبل‌ از این‌ میان ‌شما شناخت‌ و معرفتی‌ باشد، چه‌ رسد به‌ مهر و محبت‌در این نشانه‌هایی است برای گروهی که تفکّر می‌کنند

ولی هرگز نصی از کتاب و سنت مبنی بر جایز بودن  و یا قرار دادن این محبت بین زن و مرد نامحرم وارد نشده است.

نابراین عشق و محبتی که اسلام بین دو جنس مخالف جایز دانسته، باید برای همسر و شوهر باشد و اگر جوانی به دختری علاقمند شد و مهر وی به قلبش راه یابد، چنانکه آن دختر اهل دین و اخلاق نیکو بود با او ازدواج کنید، اما اگر از اهل دین و اخلاق نباشد، و یا ازدواج با او به عللی غیر ممکن باشد، باید با تقویت ایمان، و همچنین ازدواج با دختری دیگر دست از این عشق بکشید و نباید این محبت را در قلب خود نگه دارد! زیرا ممکن است منجر به اعمال خلاف شرع شود و به فساد بیانجامد.

الله تعالی می فرماید :« وَلاَ تَقْرَبُواْ الزِّنَی إِنَّهُ کَانَ فَاحِشَهً وَسَاءَ سَبِیلاً»(اسرا ۳۲)

یعنی: و نزدیک زنا نشوید، که کار بسیار زشت، و بد راهی است.

و محبت و علاقه ایکه بین نامحرم ایجاد شود راهی را به زنا نزدیک می گرداند، لذا در صورتیکه بین دختر و پسر علاقه ایجاد شود و آنها موفق نشوند با هم ازدواج نمایند بایستی این علاقه را از خود دور کنند تا راه فساد را سد نمایند. و بهتر است توسط اخلاص و اعمال صالح از قبیل نماز جماعت، قرائت قرآن، روزه، اذکار شبانه روز و غیره و همچنین ازدواج از شر این عشق ناجائز دوری کرد.

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید