دين وفطرت

جشن گرفتن در داخل مساجد چه حکمی دارد؟

921در روزهای عید مسلمانان در مساجد یکدیگر را تبریک می نمایند آیا  این چه حکمی دارد و این بدعت است؟ مگر نباید مانند نماز جمعه بعد از سلام دادن امام به نماز عید، مردم از مسجد جدا شوند؟

پاسخ:  نماز عید نیز از حکم قرآن است، در آیه 185 سوره بقره:

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ7593 ﴿۱۸۵﴾

“ماه رمضان است كه قرآن براي راهنمائي مردم و نشانه‏ هاي هدايت و فرق ميان حق و باطل در آن نازل شده، پس آنكس كه در ماه رمضان در حضر باشد روزه بدارد، و آنكس كه بيمار يا در سفر باشد روزهاي ديگري را بجاي آن روزه بگيرد، خداوند راحتي شما را مي‏خواهد نه زحمت، هدف اين است كه اين روزها را تكميل كنيد، و خدا را بر اينكه شما را هدايت كرده بزرگ بشمريد و شايد شكرگذاري كنيد”

آیه 14 سوره طه نشان می دهد که تكبیر نیز یاد خداست:

إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي ﴿۱۴﴾

“من الله هستم، معبودي جز من نيست، مرا پرستش كن و نماز را براي ياد من به پادار”

همین حکم در آیه 37 سوره حج که همان نماز عید قربان است آمده است، البته بعد از خواندن نماز عید  شما  می توانید از مسجد بروید. این حق طبیعی شماست. همانطور که حق پراکندگی نیز دارید، حق دارید در مسجد نیز بمانید و با مسلمانان دیگر جشن بگیرید. علاوه بر این  زیباترین چیز در آمدن به نماز عید و جشن گرفتن این است که مسلمان با خانواده اش در مسجد حضور یابد.

 

 

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید