دين وفطرت

حکم تارک الصلاة اعدام نیست!

حکم ترک نماز چیست؟ آیا کسی که نماز را ترک می کند کافر هست؟

موضوع  کفر و ایمان “تارک الصلاة”  موضوع جدیدی در اسلام نیست.  متاسفانه مذاهب حکم ترک نماز را بعنوان کفر و ارتداد بیان کردند و این حکم در برخی از کشورها اجرا می شود. اکثریت فقها معتقدند  که  اگر  کسی  بر ترک  نماز  اصرار  بورزد  کشته  می شود. بی شک این فتوی انسان را می تواند منافق کند. زیرا  انسان از ترس جزا و اعدام نماز می خواند نه برای خدا.  ولی ما از علمائی که قائل به کشته شدن تارک نماز هستند سوال کردیم آیا عبادت را می توان به کسی اجباری کرد؟ اگر کسی از خوف حکم  اعدام نماز بخواند آیا نماز او چطور می شود صحیح باشد؟ او که از درون قلبش نماز نمی خواند و نماز او بعلت ترس از کشته شدن است. چنین عبادت از روی ریا است و دين اسلام با ريا و خود نمايی سازگار نيست. نمازگزار در پیوند با خداوند باید ارتباط عاشقانه و صمیمى داشته باشد.  خدای متعال در کتاب خود می فرماید:

كَيْفَ يَهْدِي اللَّهُ قَوْمًا كَفَرُوا بَعْدَ إِيمَانِهِمْ وَشَهِدُوا أَنَّ الرَّسُولَ حَقٌّ وَجَاءَهُمُ الْبَيِّنَاتُ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ. أُولَئِكَ جَزَاؤُهُمْ أَنَّ عَلَيْهِمْ لَعْنَةَ اللَّهِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ.

چگونه خداوند قومى را كه بعد از ايمانشان كافر شدند هدايت مى ‏كند با آنكه شهادت دادند كه اين رسول بر حق است و برايشان دلايل روشن آمد و خداوند قوم بيدادگر را هدايت نمى ‏كند. آنان سزايشان اين است كه لعنت‏ خدا و فرشتگان و مردم همگى برايشان است(آل عمران 86-87)

لازم به ذکر است ترک نماز گناه بزرگی است  ولی هیچ کس حق ندارد دیگری را به خاطر آن مجازات کند، لذا  مجازات یا پاداش در امور اعتقادی فقط به خدا تعلق دارد.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید