دين وفطرت

خداوند متعال حضرت محمد (ص) را برای تمام بشر مبعوث کرد

“آیه 28 سوره سبأ بیان می کند که خداوند متعال مهر نبوت و آخرین پیامبر خود را برای همه مردم بعنوان بشارتگر و هشداردهنده ارسال کرده است، در عین حال ، آیه بیان می کند که “ولى بيشترينه مردم نمى‏دانند”، در صورتی که بیشتر مردم این واقعیت را نمی دانند، چگونه درست است که مهرنبوت بعنوان آخرین پیامبر برای همه مردم ارسال شده باشد؟”

البته تمام انسانها نمی توانند بدانند که حضرت محمد (ص) بعنوان رسول خدا برای آنها فرستاده شده است ، مگر با تبلیغ قرآن کریم. بی تردید پیامبر (ص) در تبلیغ آنچه را كه خدا به او نازل كرده است مامور بوده است. “يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ﴾ (المائدة، 5/67) “اى پيامبر آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده ابلاغ كن و اگر نكنى پيامش را نرسانده‏ اى و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه مى دارد آرى خدا گروه كافران را هدايت نمى ‏كند”

چنانچه در بالا ذکر کردیم حضرت محمد (ص) برای نشان دادن راه حق به انسانها مبعوث شده است. بعثت بدین معنا است که خداوند کسانی را به پیامبری برمی انگیزد تا وحی الهی را به انسان ها برسانند و صراط مستقیم را نشان دهد و هدایت آنان را به سوی کمال شایسته انسانی در دست گیرند.اما علاوه بر این،  آیات قرانی گواهى مى دهند كه وظیفه تبلیغ کردن تنها با مهر نبوت منحصر نیست ، بلکه پیروان او یعنی مسلمانان نیزدر این کار مکلف هستند.  باین دلیل که خداوند متعال به او دستور داده است که به مسلمانان برساند که: ﴿قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي﴾ (يوسف 108)، “بگو: طریقه من و پیروانم همین است که خلق را به خدا با بینایی و بصیرت دعوت کنیم، و خدا را از شرک و شریک منزه دانم و هرگز به خدای یکتا شرک نیاورم”.

هر فرد مسلمانی تا آن جا که مسلمان است، با همان عمل های عبادی و مراقبتی که در کارهای خود دارد با رفتار خوب با دیگران  بی تردید یکی از مبلغین دین خدا است.

قرآن کریم به خوبی جایگاه تبلیغات اسلامی را بیان کرده و می فرماید:

“الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا (احزاب 39) ” همان كسانى كه پيامهاى الهى را مى‏رسانند و از او پروا دارند و از هيچ كس جز خداوند پروا ندارند و خداوند حسابرسى را بسنده است‏”

حضرت پیامبر به ما توصیه می نماید كه در هر کجا که بودیم و در هر زمانی که زندگی می کنیم قرآن را تبلیغ نماییم، حتی اگر تنها بخش کوچکی از آن باشد. این چنین می فرماید:  “بَلِّغُوا عَنِّي وَلَوْ آيَةً” – “از من تبلیغ کنید گرچه آیه ای باشد”

با توجه به تاریخ و سیره نبوی می بینیم که آن حضرت اصحاب خود را به پادشاهان و حاکمان زمان خود می فرستاد تا آنها را به اسلام دعوت کند ،از این رو ، ما وظیفه عمومی تبلیغ  قرآن را داریم و در هر زمانی که زندگی می کنیم باید دین خدا را به دیگران برسانیم به همین دلیل است که همه مردم از همه اقوام و ملت ها باید با دین خدا آشنا شوند. کسانی که وظیفه ارسال پیام خدا به مردم را بر عهده خود گرفتند ، در حقیقت وارثان پیامبران هستند. چنانچه از زبان خود آن حضرت می شنویم که “العلماء ورثة الانبیا” -“دانشمندان وارثان پیامبران هستند” ميراث پيامبران بنابر آنچه در آیات الاهی و متون و روايى آمده است تبلیغ دین خدا است.

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید