دين وفطرت

آیا فرعون از غرق شدن نجات یافته است؟

سوال:

خدای متعال در قران کریم می فرماید: “وَجَاوَزْنَا بِبَنِي إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَجُنُودُهُ بَغْيًا وَعَدْوًا، حَتَّىٰ إِذَا أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ قَالَ آمَنتُ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِيلَ وَأَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ، آلْآنَ وَقَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَكُنتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ. فَالْيَوْمَ نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ لِتَكُونَ لِمَنْ خَلْفَكَ آيَةً، وَإِنَّ كَثِيرًا مِّنَ النَّاسِ عَنْ آيَاتِنَا لَغَافِلُونَ” (يونس 90-92)

“وبنی اسرائیل را از دریا گذراندیم، پس فرعون و لشکریانش آنان را از روی ستم وتجاوز دنبال کردندتا هنگامی که بلای غرق شدن، او را فروگرفت، گفت: ایمان آوردم که هیچ معبودی جز همان که بنی اسرائیل به او ایمان آوردند، نیست و من از تسلیم شدگان [در برابر فرمان های حق] هستم. اكنون در حالى كه پيش از اين نافرمانى میکردى و از تباهكاران بودى،پس امروز تو را با بدن بی جانت نجات می دهم تا برای آیندگانت نشانه ای [باشی؛ و یقیناً بسیاری از مردم از نشانه های ما بی خبرند”  آیا این آیات به این معنی است که فرعون از غرق شدن نجات یافته و سالم ماند؟

پاسخ:

این آیات نشان نمی دهد که فرعون ازغرق شدن زنده مانده است، بلکه بیان می کند که وقتی توبه به حالش سودی نداشت می خواست توبه کند و غرق شد. (از دید قرآن توبه دارای شرایطی است که بدون آن‌ها توبه محقق نمی‌گردد. هنگامی که فرعون در معرض غرق شدن قرار گرفت،به یگانگی خداوند اعتراف کرد و خود را از مسلمین خواند. این در حالی است که بنابر آیه‌ (لَیْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السَّیِّاتِ حَتیَّ إِذَا حَضرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ إِنیّ‌ِ تُبْتُ الْانَ وَلَا الَّذِینَ یَمُوتُونَ وَهُمْ کُفَّارٌ أُوْلَئکَ أَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابًا أَلِیمًا)؛ «توبه (پذیرفته) نیست، برای کسانی که [کارهای] بد انجام می‌دهند تا هنگامی که مرگ یکی از آنان فرا رسد، می‌گوید: «به‌ راستی من اکنون توبه کردم.» و نه (برای) کسانی که در حالِ کفرشان می‌میرند؛ آنان (ند که) برایشان عذابی دردناک فراهم کرده‌ایم»)، اما هنگامی که فرعون غرق شد، خداوند بدن بی‌ جان او را به ساحل انداخت تا برای آیندگان نشان دهد و جسد او را ببینند که چگونه از آب به ساحل افکنده شد، افزون بر این بعضی ها فرعون را خدا می‌ دانستند و شاید بعد از غرق او نیز در مرگش تردید می کردند، و ببینند که فرعون با آن همه ادعا، چگونه بدن بی‌جان او بدون هیچ تحرکی روی زمین افتاده است.

علاوه بر این آیه زیرنیز احتمال بقای وی را نهی می کند:

فَأَخَذْنَاهُ وَجُنُودَهُ فَنَبَذْنَاهُمْ فِي الْيَمِّ فَانْظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الظَّالِمِينَ (القصص 40)

“تا او و سپاهيانش را فرو گرفتيم و آنان را در دريا افكنديم بنگر كه فرجام كار ستمكاران چگونه بود”

بر اساس آنچه گفته شد و به هر یک از این آیات رجوع کنیم، متوجه می‌شویم که تنها جسد مرده او نمایان شد.

برای اطلاع بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:

بدن فرعون غرق شده کجاست؟

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید