دين وفطرت
دابة الارض (قسمت سوم)

دابة الارض (قسمت سوم)

دابة الارض (قسمت سوم)
ب)؛ دابة الارض
دابة الارض به معنی جانداری است که از زمین بیرون می آید. برای اینکه نوع جاندار را متوجه شویم، باید آیات را مورد بررسی قرار دهیم.
وقتی که حکم آنها صادر شد، برای آنها از زمین دابه خواهیم فرستاد. آنها می گویند که: انسانها به آیاتمان ایمان قطعی نیاوردند (سوره نمل،27/82)
در این آیه حکمی که قطعی آشکار است- مرگ می باشد. دیگر زندگی دنیوی به پایان رسیده است. کسانی که از امر الهی نافرمانی کرده اند به فرشتگان مرگ تسلیم شده و چنین می گویند:
"ما کار بدی نمی کردیم که! "
فرشتگان چنین جواب می دهند:
"نه، خداوند می داند که شما چه کار می کردید." (سوره نحل، 16/28)
بعد، روح متوجه می شود که اوضاع وخیم است و به خدا چنین التماس می کند:
"پروردگارا مرا دوباره به دنیا باز گردان بلکه کار پسندیده ای انجام دهم."
به روح این جواب داده می شود: نه! این سخنی است که او به زبان می گوید و اگر باز گردد برنامه هایش همچون سابق است و پشت سر آنها برزخی است تا روزی که برانگیخته می شوند. (سوره مومنون 23/99-100)
از این سخنان می توان چنین برداشت:
دابه، در خطاب به روح میت: انسانها به آیاتمان با باور قطعی ایمان نداشتنذ.
روح میت: تسلیم شده، و می گوید: ما که کار بدی انجام ندادیم.
فرشته: خداوند می داند شما چه کرده اید.
روح میت: با التماس به خدا می گوید: مرا باز گردان، بلکه در دنیایی که ترک کردم کار نیک انجام دهم.
فرشته از جانب خداوند چنین می گوید: نه! : نه! این سخنی است که او به زبان می گوید و اگر باز گردد برنامه هایش همچون سابق است و پشت سر آنها برزخی است تا روزی که برانگیخته می شوند.

خداوند چنین می فرماید:
به خاطر بیاور روزی را که ما هر امتی گروهی را از کسانی که آیات ما را تکذیب می کردند محشور می کنیم و آنها را نگه می داریم تا به یکدیگر ملحق شوند. تا زمانی که پای حساب می آیند به آنها می گوید آیا آیات مرا تکذیب کردید و در صدد تحقیق بر نیامدید شما چه اعمالی انجام می دادید. در این هنگام فرمان عذاب بر آنها واقع می شود و آنها سخنس ندارند که بگویند. (سوره نمل، 27/83-85)

نظریه ها

  • سلام علیکم

    آیا دو گونهزمان مرگ در این دنیا هست؟ که کی وقتی انسان مرد هنوز در این دنیا حیات باقی است و دیگری زمان مرگ دسته جمعی که کلا حیات از زمین برچیده مشود؟

  • با سلام و درود خدمت خادمین سایت دین فطرت

    اینوبسایت بسیار مطالب پویا و مبین را در خود جای داده است

    امیدوارم اینگونه مطالب که اکر در حد قرآنی باشد ما سایت را گسترش می دهیم و سایت شما را به عنوان منبع قرآنی به دوستان و آشنایان معرفی خواهیم کرد

    با احرام و سپاس

     

    • و علیکم السلام و رحمة الله

      در حقیقت از این که شما دوست گرامی از سایت قدر دانی کردید ابراز خرسندی داریم. هدف مان معرفی صحیح دین مبین اسلام دور از تعصبات مذهبی متکی بر تنها منبع شریعت – قرآن کریم است. لذا اگر شما به دوستان پایگاه ما را معرفی کنید، یک خدمتی برای گسترش اسلام واقعی محسوب می شود، ان شا آلله تعالی.

      همیشه سربلند و سرافراز زیر سایه خداوند منان باشید! 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید