دين وفطرت

در آخرت چه کسانی بدون محاسبه وارد بهشت می شوند؟ مثلا شهداء یا پیامبران نیز محاسبه می شوند؟

در آخرت چه کسانی بدون محاسبه وارد بهشت می شوند؟ مثلا شهدا یا پیامبران نیز محاسبه می شوند؟

پاسخ:

روز رستاخیز تمام انسانها پیش خداوند متعال حاضر می شوند و کسانی كه بدون محاسبه مجوز ورود به بهشت را دريافت می کنند آنان هستند که اعمال خوبشات از گناهانشان بیشتر است. ولی از آنها نیز چیزهای پرسیده می شود. خداوند برای فهمیدن گناهکار بودن یا نیکوکار بودن انسانها از آنها سؤال نمی کند؛ چون خدای متعال به هر چیزی آگاه است و او هرگز برای فهمیدن نمی پرسد. در مواردی که خدای متعال می فرماید همه مسئول هستند و همه باز خواست می شوند، منظور استفهام مجازی است. یعنی خدای متعال برای اقرار گرفتن از آنها سوال می کند تا مردم بداننــد كه خداوند برای راهنمای آنها پيامبــران خود را فرســتاده و عذر را برداشــته و به كســى ظلم نمى كند.

همچنین در روز قیامت از انسانها علاوه بر اعمال خود در باره اعمال دیگران نیز بعنوان شاهد سوال می شوند.

در سوره زلزال خدای متعال می فرماید:

“فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ. وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ”

“پس هر کس به قدر ذره‌ای کار نیک کرده باشد (پاداش) آن را خواهد دید. و هر کس به قدر ذره‌ای کار زشتی مرتکب شده آن هم به کیفرش خواهد رسید” (سوره زلزال 7-8)

و در آیه دیگر می خوانیم:

يَا بُنَيَّ إِنَّهَا إِنْ تَكُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَكُنْ فِي صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّمَاوَاتِ أَوْ فِي الْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ

پسرم! اگر باندازه سنگيني دانه خردلي (عمل نيك يا بد) باشد و در دل سنگي يا در گوشه‏ اي از آسمانها و زمين قرار گيرد خداوند آنرا (در قيامت براي حساب) مي‏آورد، خداوند دقيق و آگاه است (لقمان 16)

همچنین پیامبران نیز در روز رستاخیز مورد پرسش و بازخواســت قرار مى گيرند، چنانچه در قرآن کریم آمده است: “فَلَنَسْأَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَلَنَسْأَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ”

“ما همانا هم کسانی را که پیامبر برای ایشان فرستاده شده و هم پیامبران را مورد سوال قرار خواهیم داد”.(اعراف، 6)

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید