دين وفطرت
در باره عید نوروز

در باره عید نوروز

در باره عید نوروز

در باره نوروز دو دیدگاه وجود دارد:

1.   دیدگاه شیعه که  آن را نه فقط مخالف با اسلام بلکه موافق اسلام می داند:

در میان شیعیان فراگیر است كه حتی روایاتی از امامان شیعه در بزرگداشت نوروز نقل شده است. برای مثال علامه مجلسی در "السماء‌والعالم" از امام صادق‌ علیه‌السلام حدیثی را بدین مضمون نقل می‌كند: "در آغاز فروردین، آدم آفریده شد و آن روز فرخنده‌ای است برای طلب حاجت‌ها و برآورده شدن آرزوها و دیدار پادشاهان و كسب دانش و زناشویی و مسافرت و داد و ستد. در آن روز خجسته بیماران بهبودی می‌یابند و نوزادان به آسانی زاده می‌شوند و روزی‌ها فراوان می‌گردد."مجلسی همچنین حدیث دیگری را درباره نوروز نقل می‌كند كه منتسب به امام كاظم علیه‌السلام است و آن این كه "این روز بسیار كهن است. در نوروز خداوند از بندگان پیمان گرفت تا او را پرستش كنند و برای او شریك قائل نشوند و به آیین فرستادگان‌شان درآیند و دستورشان را بپذیرند و آن را اجرا نمایند و آن نخستین روزی است كه آفتاب بدمید و بادهای بار دهنده بوزید و گل‌های روی زمین پدید آمد و هم جبرئیل بر پیامبر نازل شد و نیز روزی است كه ابراهیم بت‌ها را شكست و هم پیامبر علی را بر دوش خود گرفت تا بت‌های قریش را از خانه كعبه بینداخت.علاوه بر عدم مخالفت اسلام با آیین نوروز و از آن فراتر تأیید این مذهب بر نوروزگان، تداوم گرامیداشت نوروز در دوره اسلامی را می‌توان به علاقه شدید ایرانیان برای حفظ مواریث باستانی خود نیز نسبت داد.

2.  دیدگاه دوم بر خلاف اولی نوروز را حرام می داند:

نوروز عیدی است از اعیاد مجوسیان (آتش‌پرستان) و جشن گرفتن آن جایز نمی باشد، چرا که در آن تشابه به مجوسی وجود دارد. و دلایل خود را می آورند (که دلایلشان خالی از اشکال نیستdinwefetrat.com.):

الف) قرآن کریم:

 

خداوند می‌فرماید: «وَالَّذِینَ لَا یَشْهَدُونَ الزُّورَ وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِرَامًا»«و بندگان خدا کسانی اند که در مجالس زور (منحرف و نادرست) حضور پیدا نمی‌کنند و هنگامی که [اتفاقی] بر اهل باطل و سخنان پوچ و یاوه گذر کردند؛ با انکار از آنها روی گردانده و دور می‌گردند.»

ابوالعالیه، طاوس، ضحاک، ربیع بن انس و غیر ایشان الزور را به [اعیاد مشرکین] تفسیر نموده‌اند. و در روایتی از ابن عباسم آمده است که می‌فرماید: [منظور از الزور اعیاد مشرکین است.

هنگامی که خداوند شرکت نکردن در مجالس الزور را مدح فرموده است، شرکتی که صرفاً حضور دیداری یا شنیداری است و بس، همراهی کردن با آنها با انجام عمل الزور که حضور صرف در آن مجالس و استماع یا رؤیت تنها نیست، چه حکمی خواهد داشت؟ پس در حقیقت این آیه شرکت نجستن در اعیاد کفار را تشویق کرده است، و حضور در آن را بدان علّت که خداوند آن را الزور نامیده، مکروه می‌داند.

ب) سنّت رسول خدا (ص)

1.    انس بن مالک می‌گوید: «قَدِمَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ الْمَدِینَةَ وَلَهُمْ یَوْمَانِ یَلْعَبُونَ فِیهِمَا فَقَالَ مَا هَذَانِ الْیَوْمَانِ قَالُوا کُنَّا نَلْعَبُ فِیهِمَا فِی الْجَاهِلِیَّةِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَبْدَلَکُمْ بِهِمَا خَیْرًا مِنْهُمَا یَوْمَ الْأَضْحَى وَیَوْمَ الْفِطْرِ»[8] رسول خدا (ص) (پس از هجرت از مکه) به مدینه تشریف آوردند واهالی مدینه دارای دو روز بودند[روز نوروز و مهرگان(یکی دیگر از اعیاد مجوسیان)] که در آن دو به بازی پرداخته و شادی می‌کردند، پیامبر ح فرمود: این دو روز چیست؟ عرض کردند: ما در زمان جاهلیت در این دو روز به بازی و شادی می‌پرداختیم، رسول خدا (ص) فرمود: خداوند دو روز دیگر را به جای آن دو برایتان قرار داده است که خیر و نیکی دنیا و آخرت در آن دو قرار دارد: روز عید قربان و روز عید فطر.

اما دیدگاه ما:

به نظر ما جشن گرفتن عید نوروز اشکال شرعی ندارد. اما نکته مهمی که باید این جا ذکر کنیم این است که نباید آن را به عنوان یک عید دینی تلقی کرد. نوروز یک جشن طبیعت است و روز اول فصل بهار. ثانیا در جشن گقتن آن باید از اعمال خرافی مثل چهارشنبه سوری، دوری کرد که  علاوه بر این که خود خرافه بودنش کافی برای اجتناب از آن، مضر و خظرناک هم هست. 

 

 

نظریه ها

  • با سلام و احترام
    از شما بسیار تشکر می کنم که وقت میگذارید و به سوالاتم پاسخ می دهید ببخشید استادان عزیز و ارجمند در پایین متنی را خواهم آورد خواهشا آن را بررسی کنید و نقطه ضعفات آن را استخراج کنید.حکم تبریک نوروز و چهارشنبه سوری و سیزده بدر.

    اگر منظور از تبریک گفتن به دیگران، تبریک به مناسبت عید باشد این امر جایز نیست بجز عید رمضان یا فطر و عید قربان، زیرا اعیاد مسلمین سه تا هستند: عید فطر، عید قربان و روز جمعه، و جز این اعیاد برای مسلمان عید دیگری وجود ندارد و مسلمانان نباید بغیر از دو عید (فطر و قربان) به هم تبریک گویند زیرا ثابت شده است که صحابه بزرگوار این اعیاد را به هم تبریک می گفتند (منبع: الفتح 2/446 و الفتاوى الكبرى 2/228 )

    بنابراین جایز نیست که به کسی گفته شود: عید نوروز شما مبارک!

    اما در مورد سفره هفت سین؛ این رسم جزو رسوم مسلمانان نیست و بلکه جزو رسومات غیرمسلمانان است و لذا جایز نیست، خصوصا که انداختن این سفره بمناسبت عید نوروز مجوسیان است و لذا پیروی از رسومات آنها برای مسلمانان جایز نیست. بطور کلی مناسبات سال جدید ایرانی از جمله چهارشنبه سوری و عید نوروز و سیزده بدر هیچیک از اعیاد یا مناسبات اسلامی و مسلمانان نیست و برگزاری آن رسومات و اعیاد حرام است خصوصا برگذاری مراسم چهارشنبه سوری که نه تنها جزو رسمات مجوسیان است بلکه آنها یعنی زرتشتیان آنرا یکی از شعائر دینی خود می دانند و لذا برگذاری آن حرام است.

    با تشکر از زحمات فراوان شما
    خدا قوت .اجرکم عند الله

  • سلام
    حکم بیرون رفتن در روز سیزده بدر به مناسبت تفریح و شادی چیست ؟
    لطفا با دلیل پاسخ دهید.
    با تشکر

    • وعلیکم السلام.

      در این باره با اکثر علمای شیعی هم عفیده هستیم، برخی از دیدگاه ها و دیدگاه خود :

      حضرت آیة الله خامنه ای:

      در اصل عید و عید گرفتن اشکالی نیست ولی باید از کارهای حرام احتراز شود.

      حضرت آیة الله صافی گلپایگانی:

      رقص و اختلاط محرم و نامحرم در هر روز و هر جا حرام است خواه در عید نوروز باشد یا سیزده یا غیر اینها و همچنین هر عملی که موجب هتک حرمت اسلام باشد و همچنین آتش بازی در چهارشنبه سوری و یا هر وقت دیگر، و شخص مسلمان باید اسلام را بر همه شوون و مراسم مقدم بدارد و آنچه که ایرانیان قبل از اسلام به عناوین مذکوره بنام مراسم ملی و غیره انجام می داده اند محکوم اسلام است و اسلام بر آن خط بطلان کشیده کسی که مجددا بخواهد تحت هر نامی و عنوانی آن را احیاء کند برخلاف وظیفه اسلامی خود عمل کرده است

      حضرت آیة الله مکارم شیرازی:

      عید نوروز مراسم و جنبه های مثبتی دارد مانند پاک سازی منازل و صله رحم و دید و بازدید و امثال اینها که از نظر شرع مقدس اسلام خوب است ولی از مراسم خرافی مانند شب چهارشنیه  سوری و سیزده بدر سزاوار است اجتناب شود.

      حضرت آیة الله فاضل لنکرانی:

      عید فی حد نفسه مانعی ندارد ولی انجام محرمات شرعی در هیچ حال و تحت هیچ عنوان جایز نیست و مسلمانان و مومنان باید از کار حرام همواره اجتناب کنند و در این گونه موارد نهی از منکر کنند.

      حضرت آیة الله تبریزی:

      فعل حرام حرام است و فعل حلال حلال است چه در عید نوروز و چه در غیر آن و تکلیف دیگران است که در این موارد امر به معروف و نهی از منکر کنند.

      Dinwefetrat.com

      سیزده فروردین چون زرسما روز تعطیل است بیرون رفتن برای تفریح اشکال ندارد. منتهی، باید از اماکنی که خرافات در آن انجام می شود و یا گناه آلود است، دوری کرد. 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید