دين وفطرت

در چه مواردی زن حق طلاق دارد؟

سوال

آیا این درست است که حق مطلق طلاق حقی است که دین اسلام آن را به مردان واگذار کرده است؟ مگر زن  نمی تواند تقاضای طلاق کند؟ در چه مواردی زن حق طلاق دارد؟

پاسخ

زن نیز مانند مرد می‌تواند از دادگاه تقاضای صدور طلاق کند، طلاق توسط زن در قران کریم اشاره ای هست که به این  افتدا گفته می شود. خدای متعال در آیه کریمه می فرماید:

الطَّلاقُ مَرَّتانِ فَإِمْساکٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْريحٌ بِإِحْسانٍ وَ لا يَحِلُّ لَکُمْ أَنْ تَأْخُذُوا مِمَّا آتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئاً إِلاَّ أَنْ يَخافا أَلاَّ يُقيما حُدُودَ اللَّهِ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ يُقيما حُدُودَ اللَّهِ فَلا جُناحَ عَلَيْهِما فيمَا افْتَدَتْ بِهِ تِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَعْتَدُوها وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ

“طلاق ( رجعی که شوهر در آن حق رجوع دارد ) دو بار است ، پس ( در هر بار بر شوهر است یا در عده رجوع کردن و او را ) به نیکی نگه داشتن و یا به خوشی و احسان رها ساختن. و برای شما جایز نیست از آنچه به آنها ( به عنوان مهر ) داده اید چیزی را پس بگیرید مگر آنکه هر دو بترسند که حدود خدا را برپا ندارند پس اگر ( شما حکّام شرع ) بیم آن داشتید که آن دو حدود خدا را برپا ندارند ( در صورتی که هر دو یکدیگر را نمی خواهند یا زن کراهت شدیده دارد به آنها اعلام کنید که ) گناهی بر آنها نیست در آنچه زن ( برای رهایی خود بعضی از مهر یا همه آن یا بیشتر از آن را به عنوان عوض طلاق ) فدیه دهد. اینها مرزهای خداوند است ، از آنها تجاوز نکنید ، و کسانی که از مرزهای خدا تجاوز کنند آنها حقیقتا ستمکارند”  (بقره 229)

بنابر این دوست نداشتن زنی شوهر خود را می تواند سبب طلاق باشد. بیشتر چیزها به زن اجازه طلاق می‌دهد، مثلا بدرفتاری زوج  به حدی که ادامه زندگی را برای زوجه غیر قابل تحمل کند.

ولی قبل از طلاق عشیره و اقارب باید در بین آنها حاکم باشند و سعی کنند که  شاید مشکل آنها را حل نمایند

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید