دين وفطرت

چگونه خود را تشویق به نماز کنیم

 

سلام استاد عزیز.

بیش از ده سال است که نماز می خوانم. ولی چند ماه است که به نماز سست شدم،  گاهی می خوانم و گاهی نمی خواهم بخوانم. لطفا مرا راهنمایی کنید.  چگونه خود را ترغیب  به نماز کنیم؟

پاسخ:

علیکم سلام برادرعزیز.

عبادت باید با علم تقویت شود و همچنین  تقویت  علم از طریق عبادت نیز ضروری است. یعنی مسلمان باید علاوه بر عبادت، دین خود را بررسی کند،  طلب علم نماید. و وقتی علم برای رسیدن به کمال و غایت وجودی انسان ضرورت و اهمیت داشته باشد، پرورش قوه درک حقایق نیز اهمیت خواهد داشت.

ابتدا باید بفهمد که در مقابل چه کسی و چرا عبادت می کند.  مشکل بعضی مسلمانان کنونی درک نادرست دین است. اگر مسلمانی فقط طبق احکام قرآن زندگی کند، بی تردید  میل به نماز پیدا می کند، و هرگز او را ترک نخواهد کرد  و بفهمد که نماز اين قدراهميت دردين دارد، جزء فروعات محسوب شده وآنچه که اصل واساس دين می باشد که بايد با تحقيق وتفکرتفهيم وتبيين گردد.

برادر گرامی،  با خواند قران کریم انسان درک می کند که خدا برای چه او را آفریده است و وظیفه او چه می باشد ودر مقابل این نعمتها به خدا سپاسگزاری خواهد کرد، نماز هم  عالی‌ترین‌ شکل ‌سپاسسگزاری‌ از منعم ‌حقیقی ‌است‌.

خدای متعال در کتاب خود می فرماید:

“أقم‌ الصلاة ‌لذکری”  یعنی “نماز را بر پا دار تا به‌ یاد من ‌باشی‌” (سوره  طه‌ آیه‌14)

همچنین فرماید: فویل للمصلین الذین هم عن صلوتهم ساهون (ماعون 4-5)

“پس واى بر نمازگزارانى که از آن غافلند”

(ساهون) آنانند که از اصل نماز غافلند، توجهى به آن ندارند، گاه آن را نمى خوانند، گاه در آخر وقت مى خوانند. قرآن کریم مى گوید این مسإله در ضعف اعتقاد دینى او ریشه دارد. بنابر این اگر به خدای متعال  و کتابش پناه ببرید این مشکل نیز حل می شود ان شا الله.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید