دين وفطرت

دعا برای غیر مسلمان چه حکمی دارد؟

187سوال:

دعا برای غیر مسلمان چه حکمی دارد؟  مثلا از روی ادب بگوید: “خدا شما را حفظ کند / خداوند به شما سلامتی و طول عمر بدهد) و غیره؟

پاسخ:

دلیلی بر ممنوعیت دعا برای غیر مسلمانان وجود ندارد. دعاهایی که شما ذکر می کنید، در این قول نیک قرار می گیرید که دل ها را آشتی می دهد و احساسات دوستانه را بین مردم افزایش می دهد.

و خداوند متعال در کتابش به ما امر فرمود که به مردم نیکی کنیم و این شامل همه مردم اعم از مؤمن و کافر می شود:

﴿وَقُولُوا ‌لِلنَّاسِ ‌حُسْنًا﴾ [البقرة: 83]

“و به مردم نيك بگوئيد”

همچنین به ما دستور داد که با همه خلقت انصاف داشته باشیم:

﴿يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ ‌بِالْقِسْطِ، وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا، اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى، وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ﴾ [المائدة: 8]

“اي كساني كه ايمان آورده‏ ايد همواره براي خدا قيام كنيد و از روي عدالت گواهي دهيد، دشمني با جمعيتي شما را به گناه ترك عدالت نكشاند، عدالت كنيد كه به پرهيزكاري نزديكتر است و از خدا بپرهيزيد كه از آنچه انجام مي‏دهيد آگاه است”

و ما را از احسان به غیر مسلمانان و دوستی با آنان نهی نکرد، اگر مرتکب کاری نشدند که مانع آن شود.

﴿‌لَا ‌يَنْهَاكُمُ ‌اللَّهُ ‌عَنِ ‌الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ. إِنَّمَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ قَاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَأَخْرَجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ وَظَاهَرُوا عَلَى إِخْرَاجِكُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ ﴾ [الممتحنة: 8-9]

“خدا شما را از نيكي كردن و رعايت عدالت نسبت به كساني كه در امر دين با شما پيكار نكردند و از خانه و ديارتان بيرون نراندند نهي نمي‏كند، چرا كه خداوند عدالت پيشگان را دوست دارد. تنها شما را از دوستي كساني نهي مي‏كند كه در امر دين با شما پيكار كردند، و شما را از خانه‏ هايتان بيرون راندند، يا به بيرون راندن شما كمك كردند از اينكه با آنها دوستي كنيد، و هر كس آنها را دوست دارد ظالم و ستمگر است.”

بنابر این دعا نمودن و تلاش برای هدایت ‌شدن تمام افراد حتی غیر مسلمانان، مجاز هست. چنانچه حضرت محمد (ص) در نبرد خندق برای  اهل قریش که به جنگ او آمده بودند، دعا کرده و از خدای متعال هدایت آنان را طلب کرد.

 

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید