دين وفطرت

راجع به قمه‌زنی نظر شما چیست؟

راجع به قمه‌زنی نظر شما چیست؟

پاسخ:

بعضی مذاهب از جمله اهل تشیع در ماه محرم نحوه عزاداری بر شهادت نوه رسول خدا (ص) حضرت حسین عزاداری می کنند. و یکی از عادات عزاداری آنها قمه زنی و خون ریختن ازبدن می باشد. البته،  قمه زنی و کارهایی همانند آن، پیشینه ای در روزگار قدیمی نداشت و این شیوه از عزاداری از روزگار صفویه به وسیله قزلباشان و یا روزگار قاجاریه به وجود آمده است. بنابر این  گاهی یک رفتار غلط تبدیل به رسمی می شود که هیچ ریشه و اساس درستی ندارد و با دین خدای متعال ضدیت دارد.

خدای متعال در کتاب خود می فرماید:

“يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَيْنَکُمْ بِالْباطِلِ إِلاَّ أَنْ تَکُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْکُمْ وَ لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إِنَّ اللَّهَ کانَ بِکُمْ رَحيماً»

ای اهل ایمان! اموال یکدیگر را در میان خود به باطل [و از راه حرام و نامشروع] مخورید، مگر آنکه تجارتی از روی خشنودی و رضایت میان خودتان انجام گرفته باشد؛ و خودکشی نکنید؛ زیرا خدا همواره به شما مهربان است. ( نساء ۲۹)

از آنچه در این مقام بحث شد این نتیجه به دست می‌آید که اضرار به نفس حرام است و در دین اسلام زیان رساندن به نفس، قمه زنی و کارهایی همانند آن مجاز نیست و هرگز دین ما به این کار اجازه نمی دهد.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید