دين وفطرت

ساقط شدن عقد نکاح بعد از مرگ یکی از زوجین

اگر یکی از زوجین فوت کند، عقد نکاح آنها  ساقط می شود؟

البته در صورت فوت یکی از زوجین عقد آنها باطل می شود ولی زن باید چهار ماه ده روز  مدت عده را صبر کند و بعد از چهار ماه ده روز می تواند با مرد دیگری ازدواج کند.

گروهی بر این عقیده اند که بعد از فوت شوهر باید چهار ماه ده روز عده را در خانه شوهرش بماند و حتی حق رفتن به دکان ندارد. ولی این حکم ضد دستورات قران کریم است.  این مساله بستگی به میل خود زن دارد،  زن می تواند روزی که شوهرش فوت کرده خانه او را ترک کند ویا یک سال  در آنجا بماند.  خدای متعال در کتاب مبین خود می فرماید:

وَالَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنْكُمْ وَيَذَرُونَ أَزْوَاجًا يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَعَشْرًا فَإِذَا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا فَعَلْنَ فِي أَنْفُسِهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ (بقره 234)

كساني كه از شما ميميرند و همسراني باقي ميگذارند، بايد چهار ماه و ده روز، انتظار بكشند (و عده نگه دارند)! و هنگامي كه به آخر مدتشان رسيدند، گناهي بر شما نيست كه هر چه ميخواهند، درباره خودشان به طور شايسته انجام دهند (و با مرد دلخواه خود، ازدواج كنند). و خدا به آنچه عمل مي‏كنيد، آگاه است.

در پاسخ خلاصه  به این سوال که آیا فوت یا مرگ مرد عقد ازدواج آنها را ساقط می کند،  باید گفت بله.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید