دين وفطرت
سرّی در باره  فرزند نوح (ع)

سرّی در باره فرزند نوح (ع)

سرّی در باره  فرزند نوح (ع)

داستان پسر نوح (ع) کم وبیش اکثر شنیدند و سرنوشت شوم آن را می دانند. اما جزئیات بیشتر راجع به او را خیلی ها خبر ندارند. در قرآن کریم چنین آمده است:

قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ فَلاَ تَسْأَلْنِ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّي أَعِظُكَ أَن تَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ [1]

اي نوح! او از اهل تو نيست! او عمل غير صالحي است، بنابراين آنچه را از آن آگاه نيستي از من مخواه، من به تو اندرز مي‏دهم تا از جاهلان نباشي!

با دیدن آیه مذکور برداشتی که از آیه می کنیم این است که پسر نوح اعمال غیر صالح را انجام می داد و به این خاطر از اهل حضرت نوح (ع) نمی باشد. اما در اصل اینجا یک اشاره ظریف به یک حقیقت نخفته شده است. در حقیقت علاوه بر آن که او صالح عمل را نمی کرد خودش ولد الزنا هم بوده است. ما حکم ولد الزنا را از این آیه می فهمیم که خداوند این قضیه را پنهان نگه داشته و حتی می گوید ا از آن آگاه نيستي از من مخواه .  این امری است (گناه زنا و ولد الزنا بودن کسی) که باید پنهان نگه داشته شود (نه این که سرزنش شود تا عالم و آدم بفهمد!). اما بر می گردیم به پسر نوح. این که او ولد الزنا بوده از آیه ذیل می فهمیم:

ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِينَ كَفَرُوا اِمْرَأَةَ نُوحٍ وَاِمْرَأَةَ لُوطٍ كَانَتَا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَيْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ يُغْنِيَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَيْئًا وَقِيلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِينَ [2]

خداوند مثلي براي كساني كه كافر شده‏اند زده است، مثل به همسر نوح، و همسر لوط، آنها تحت سرپرستي دو بنده از بندگان صالح ما بودند، ولي به آن دو خيانت كردند، و ارتباط آنها با اين دو (پيامبر) سودي به حالشان (در برابر عذاب الهي) نداشت. و به آنها گفته شد: وارد آتش شويد همراه كساني كه وارد مي‏شوند!

 

 


[1]  هود 46؛

[2]  تحریم 10؛

نظریه ها

  • سلام

    مطلبی که آورده ایدسخت اشتباه است به چنددلیل :

    1-نسبت ننگ به ساحت انبیا دادن درست نمی باشد وزن فاسق داشتن برای مردننگ است .

    2-آیه به طورصریح دلالت براین مطلب نداردحتی ظهوری هم درآن ندارد

    3-آیه سوره تحریم که میگوید زن نوح خیانت کردبیش ازاین ظهورنداردکه ان دوزن بادشمنان شوهرخود دوستی میکرده واسرارشوهران خودرادراختیاردشمنان میگذاشتندوانان رابرعلیه همسران خودمیشورانیدند

    اگرخدای تعالی پسرنوح راعمل غیرصالح خوانده ازباب مبالغه است همان طورکه وقتی بخواهی درعدالت زیدمبالغه کنی میگویی زید عدالت است

    برگرفته ازتفسیرالمیزان جلد10

  • سلام علیکم

    به نظر من این عدم عدالت را در مورد پسر نوح خدشه میکند یعنی کسی که ولد الزنا باشد از هدایت محروم است حتی اگر تحت تربیت پیامبر باشد؟

    • و علیکم السلام نه، منظور مان این نیست که بگوییم چون پسر نوح (ع)ولد زنا بود محروم از هدایت شد. چون این تقصیر او نبود که  اینچنین به دنیا بیاید. فقط خواستیم بگوییم که چنین مواردی نباید آشکار شود همان طوری که خداوند اول آن را پنهان داشته است.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید