دين وفطرت
ماه رمضان: شیطان در بند زنجیراست؟!

ماه رمضان: شیطان در بند زنجیراست؟!

ماه رمضان: شیطان در بند زنجیراست؟!

در یکی از احادیث که از  پیامبر(ص) نقل شده چنین آمده است: آن هنگام که هلال ماه رمضان سر برآورد، شیطان‏ هاى رانده شده به زنجیر کشیده مى‏شوند.

أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ سَعِیدٍ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عُلْوَانَ عَنْ عَمْرِو بْن‏ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ (ع) قَالَ کَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص یُقْبِلُ بِوَجْهِهِ إِلَى النَّاسِ فَیَقُولُ یَا مَعْشَرَ النَّاسِ إِذَا طَلَعَ هِلَالُ شَهْرِ رَمَضَانَ غُلَّتْ مَرَدَةُ الشَّیَاطِینِ وَ فُتِحَتْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَ أَبْوَابُ الْجِنَانِ وَ أَبْوَابُ الرَّحْمَةِ وَ غُلِّقَتْ أَبْوَابُ النَّارِ وَ اسْتُجِیبَ الدُّعَاءُ وَ کَانَ لِلَّهِ فِیهِ عِنْدَ کُلِّ فِطْرٍ عُتَقَاءُ یُعْتِقُهُمُ اللَّهُ مِنَ النَّارِ وَ یُنَادِی مُنَادٍ کُلَّ لَیْلَةٍ هَلْ مِنْ سَائِلٍ هَلْ مِنْ مُسْتَغْفِرٍ اللَّهُمَّ أَعْطِ کُلَّ مُنْفِقٍ خَلَفاً وَ أَعْطِ کُلَّ مُمْسِکٍ تَلَفاً…[1]

پیامبر خدا (ص) همواره چون به هلال ماه رمضان مى ‏نگریست، رو به قبله نموده و مى ‏فرمود: «اللهم اهله علینا بالامن و الایمان و السلامة و الاسلام و العافیة المجللة و الرزق الواسع و دفع الاسقام و تلاوة القرآن و العون على الصلاة و الصیام اللهم سلمنا لشهر رمضان و سلمه لنا و تسلمه منا حتى ینقضى شهر رمضان و قد غفرت لنا»؛ خدایا این ماه را بر ما نو کن، با امنیت، ایمان، تندرستى، مسلمانى، عافیت سراپا، روزی فراوان، دفع بیماری، تلاوت قرآن و کمک بر نماز و روزه. خدایا ما را برای رمضان سالم نگهدار و ماه رمضان را برای ما، و بپذیر از ما، تا این که ماه رمضان به اتمام رسد، و ما را آمرزیده باشى. پس آن گاه رو به مردم نموده و مى ‏فرمود: اى مسلمانان! آن هنگام که هلال ماه رمضان سر برآورد، شیطان‏ هاى رانده شده به زنجیر کشیده مى ‏شوند، درهاى آسمان و درهاى بهشت و درهاى رحمت گشوده، و درهاى دوزخ فرو بسته خواهد شد. خواسته‏ ها بر آورده مى ‏شوند، و هنگام هر افطار خداوند را آزاد شدگانى است که آنان را از آتش دوزخ برهاند، و هر شب نداگرى ندا سر دهد: آیا خواهنده ‏اى هست؟ آیا آمرزش خواهى هست؟ خدایا! هر انفاقگرى را پاداشى جایگزین و هر بخیلى را تباهى ده.

بنابر این، یکی از برکات ماه رمضان این است که شیطانی که هدفش  گمراه کردن انسان است، به بند کشیده شده است.اما در بند بودن شیطان، به معنای این نیست که از طرف او هیچ کاری علیه ما صورت نمی گیرد، گفتار رسول خدا (ص) می تواند کنایه از این باشد که یکی از عوامل گناه شیطان ، قدرت اغواگری او در این ماه محدود شده، لذا نمی توانیم بگوییم که چون شیطان در بند است نمی تواند کاری انجام دهد! یک حقیقتی هم وجود دارد که باید بدانیم، این طور نیست در هر گناهی که ما مرتکب می شویم، شیطان مقصر باشد.

خیلی از گناهانی را که انسان مرتکب می شود، با توجه به معصیت  و نافرمانی بودنش نسبت به خدا، خود وی انجام می دهد. شیطان هیچ گاه انسان را مجبور به فرمان خویش نمی کند:

وَ قَالَ الشَّیْطَانُ لَمَّا قُضِیَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَکُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَ وَعَدْتُکُمْ فَأَخْلَفْتُکُمْ وَ مَا کَانَ لِی عَلَیْکُمْ مِنْ سُلْطَانٍ إِلاَّ أَنْ دَعَوْتُکُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِی فَلاَ تَلُومُونِی وَ لُومُوا أَنْفُسَکُمْ

و شیطان، هنگامى که کار تمام مى‏شود، مى‏گوید: «خداوند به شما وعده حق داد و من به شما وعده (باطل) دادم، و تخلّف کردم! من بر شما تسلّطى نداشتم، جز اینکه دعوتتان کردم و شما دعوت مرا پذیرفتید! بنا بر این، مرا سرزنش نکنید خود را سرزنش کنید! نه من فریادرس شما هستم، و نه شما فریادرس من! من نسبت به شرک شما درباره خود، که از قبل داشتید، (و اطاعت مرا همردیف اطاعت خدا قرار دادید) بیزار و کافرم!» مسلّماً ستمکاران عذاب دردناکى دارند!

اما این خود انسان است که با اختیار خود به جای اطاعت از پیامبران، دعوت شیطان را اجابت می کند، آن وقت او را مقصر می گیرد، در حالی که همین انسان دعوت پیامبران الاهی را نیز در جهت سعادت به همراه داشت.

بنابر این، حدیث رسول الله (ص) به این معنا نیست که چون شیطان در این ماه در حبس است، پس خیال ما از بابت گناه راحت باشد. نباید در حالت مرتکب  گناه بگوییم که پس معنای در بند بودن شیطان چیست؟!

در بند بودن شیطان یک مساعده برای خود ساختگی است.  با اجتناب از اعمال مثل خوردن، آشامیدن … در طول یک ماه از این زمینه پیش آمده به نحو أحسن باید بهره ببریم.



[1]  کلینی، کافی، ج 4، ص 67، دارالکتب الاسلامیة، تهران، 1365ش؛

نظریه ها

  • من در زندگیم به آخر خط رسیدم اگر خدا کمکم نکنه مطمئنا به سمت شیطان میرم. متاسفانه دارم ایمانم رو از دست می دم. این حرفا هم بدرد خودتون می خوره! اگه راست می گید از خداتون بخواهید مشکل منو حل کنه و به آخرت حواله نکنه! این که نشد راه حل؛ صبر…صبر…صبر
    نفستون از جای گرم بلند میشه و دلتون خوشه!

    • با سلام
      ما دعا خیر شما را می خواهیم. انشاء الله خدا کمک کند که این قدر مأیوس نشوید. سربلند و پیروز باشید!

  • سلام برادرديني
    اين دنياهركاري سببي مي خواهد.
    بنابراين ازتوحركت ازاوبركت مطمآباش شك نكناگرباقلبي خاشع وزباني صادق بسمت اوبيايي سودخواه بردممكن استان موقع نفهمي بعد…..

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید