دين وفطرت
مداوله یک سنت الهی است

مداوله یک سنت الهی است

مداوله یک سنت الهی است

واژه "مداوله" یکی از اصطلاحاتی که از قرآن مجید گرفته شده است و مورد توجه علما قرار گرفته است.

خداوند متعال می‌فرماید:

إِنْ یَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ وَ تِلْكَ الْأَیَّامُ نُداوِلُها بَیْنَ النَّاسِ وَ لِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَ یَتَّخِذَ مِنْكُمْ شُهَداءَ وَ اللَّهُ لا یُحِبُّ الظَّالِمینَ [1]

اگر به شما آسیبى رسیده، آن قوم را نیز آسیبى نظیر آن رسید و ما این روزها [ى شكست و پیروزى‏] را میان مردم به نوبت مى‏گردانیم [تا آنان پند گیرند] و خداوند كسانى را كه [واقعاً] ایمان آورده‏اند معلوم بدارد، و از میان شما گواهانى بگیرد، و خداوند ستمكاران را دوست نمى‏دارد.

مداوله از مادّه دول كه به معنى انتقال پیدا كردن با حصول تحوّل در جهت كیفیّت و یا صورت است، و مداوله دلالت مى‏كند به استمرار این انتقال. عباره  "وَ تِلْكَ الْأَیَّامُ نُداوِلُها بَیْنَ النَّاسِ" دو جمله به عنوان جمله معترضه واقع شده است.

در آیه فوق "قرح" از دو بدی  بیان کرده: به شما ضربه‏اى رسید كه انتظار نداشتید، به آنها هم پیش از آن ضربه‏اى رسید كه انتظار آن را نداشتند. این مداوله امری است که پیوسته و همیشگى نشأت گرفته از سنت الهی خداوند در برخوردهاى حق و باطل.

معناى آیه این است كه: سنت الهی بر این جارى شده است كه روزگار را در بین مردم بگرداند، این طور نیست که یک ظایفه همیشه پیروز و دیگری بر شکست باشد. قرآن كریم با یادآورى این مطلب، به جامعه‏ها امید و حركت مى‏بخشد و مقرّر مى‏دارد كه پیروزى در ملك هیچ كس نمى‏ باشد، بنابراین دلیلى بر یأس وجود ندارد. از طرف دیگر آنان كه در اوج پیروزى هستند، شکست خواهند خورد .آنها كه اكنون ضعیف و ناتوان و شكست خورده‏اند، روزى به پیروزى مى‏رسند و با این تذكّر، به آنها كه شاهد پیروزى شده اند،  هشدار مى‏دهد كه مغرور نباشند. آیه هم غرور را می زداید هم یأس را نفی کرده به امیدوار بودن راه باز می کند.

فایده های مداوله

·                   آشكار شدن ایمان مۆمنان: به خاطر شكست خوردن  افراد با ایمان شناخته می شوند و از افراد دیگر متمایز خواهند شد؛

·                  برخی افراد بر دیگران شاهد می شوند که امتحات را چگونه پس دادند؛  

·                  ورزیده شدن مۆمنان و ریختن ناخالیصی ها: به این معنى كه مۆمنان با این شكست‌ها پخته‏تر می شوند

 

 


[1]  آل عمران 140؛ 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید