دين وفطرت

من سرباز هستم و در محل خدمت ما شرایطی برای انجام عبادت وجود ندارم. نمازهایم را چطور بخوانم؟

سالهاست که در ارتش خدمت می کنم ولی در محل خدمتمان شرایطی برای نظامیان فراهیم نکردند که تا بتوانند نماز بخوانند. چطور نماز بخوانم؟

پاسخ:

برای انجام نماز هیچ شرایط خاصی وجود ندارد. اگر در محل خدمت آب کافی برای وضو گرفتن وجود داشته باشد برای نماز خواند کافیست. علاوه بر این دین ما آنقدر آسانتر است که حتی اگر آب پیدا نکرده باشید می توانید با زمین پاک تیمم کنید. این حکم در آیات 43 سوره نساء و 6 سوره مائده آمده است.

اگر در محل خدمتتان نمازخانه ای وجود نداشته باشد، ناراحت نشوید،  می توانید هر جا که خواستید آن را ادا نمایید.  برای نماز خواندن نیازی به نمازخانه ای یا مسجدی نیست. چرا که  همه روی زمین برای انسان مسجد است.

اگر در طول خدمت فرصتی نماز خواند ندارید ، می توانید نماز ظهر و عصر را باهم ادا نمایید.  و همچنین اگر برای ادا کردن  نماز هیچ وقت نداشته باشید در این صورت می توانید هنگام پیاده روی یا اسب سواری کلمات نماز را بخوانید و بعدا در صورت امکان دوباره با تمام ارکان آن را مکررا ادا نمایید.

این حکم  در قرآن کریم در آیه 239 سوره بقره آمده است.

فَإِنْ خِفْتُمْ فَرِجَالًا أَوْ رُكْبَانًا فَإِذَا أَمِنْتُمْ فَاذْكُرُوا اللَّهَ كَمَا عَلَّمَكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ ﴿۲۳۹﴾

و اگر (به خاطر جنگ، يا خطر ديگري) بترسيد، (نماز را) در حال پياده يا سواره انجام دهيد! اما هنگامي كه امنيت خود را باز يافتيد، خدا را ياد كنيد! ( نماز را به صورت معمولي بخوانيد!) همانگونه كه خداوند، چيزهايي را كه نميدانستيد، به شما تعليم داد.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید