دين وفطرت
موالات و ترتیب در غسل و وضوء لازم نیست!

موالات و ترتیب در غسل و وضوء لازم نیست!

موالات و ترتیب در غسل و وضوء لازم نیست!
سؤال: وقتی غسل می گیریم معمولا از سمت راست شروع می کنیم و بعد سمت چپ را می شوییم. در وضوء هم همین طوری اول سمت راست و بعد سمت چپ. چرا باید در غسل و وضوء این ترتیب را مراعات کرد؟
جواب: ما کلا دو شرطی که معمولا برای غسل و وضوء می آورند را قبول نداریم. یکی از شروط موالات است که عبارت از فاصله نینداختن حین انجام غسل یا وضوء، و شرط دوم ترتیب، یعنی به ترتیب شستن اعضای بدن است.
دلیل ما واوی که در آیه وضوء آمده “واو جمع ” است:
ا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فاغْسِلُواْ وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُواْ بِرُؤُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَينِ
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چون به [عزم] نماز برخيزيد صورت و دستهايتان را تا آرنج بشوييد و سر و پاهاى خودتان را تا برآمدگى پيشين [هر دو پا] مسح كنيد و اگر جنب‏ايد خود را پاك كنيد [=غسل نماييد] به این ترتیب جواب ما به سؤال شما: در غسل و وضوء لازم نیست موالات و ترتیب را رعایت کرد.

نظریه ها

  • آیا اگر پایمان کثیف است و فقط مسحش کنیم حق وضو را ادا کرده ایم؟

    • با مسح کشیدن بر روی پای کثیف (اگر نجس نباشد) حق وضوء ادا می شود، اما بعد از مسح کشیدن باید  آن را شست. چرا که قرآن کریم می فرماید: مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ

      خداوند سختی برای شما نمی خواهد، بلکه می خواهد طاهر باشید. معنی طاهر بودن فقط به معنی پاکی از نجسات نیست، بلکه شامل تمیزی هم می شود. 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید