دين وفطرت

مومنان قبلی قبل از نزول قرآن کریم در نماز هایشان چه می خواندند؟

97مومنان قبلی قبل از نزول قرآن کریم در نمازشان چه می خواندند؟

سوال:

آیا مردم قبل از نازل شدن قرآن کریم این گونه نماز می خواندند؟ ما که  وقتی نماز می خوانیم ایاتی از قرآن کریم می خوانیم. قرآن کریم در زمان حضرت محمد صلی الله علیه و آله نازل شده است. پس عبادت سابقان چگونه بود؟ آیا قوانین قبلی با قانون  کنونی ما یکی است یا کاهش یا افزایشی دارد؟

پاسخ:

قرآن کریم آخرین نسخه از کتابهای  خداوند متعال است. یعنی کتاب هایی که قبل از آن نازل شده، مانند تورات و انجیل، همان حرمت دینی را داشتند.  پیروان هر پیامبری هر چه از کتابی که بر آنها نازل شده بود، در نماز خود می خواندند. شکی نیست که مطالب اساسی برای کتب خداوند متعال همین است قوانین نیز به جز برخی تفاوت های جزئی یکسان است.

خداوند متعال می فرماید:

﴿‌شَرَعَ ‌لَكُمْ مِنَ الدِّينِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحًا وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ﴾ [الشورى: 13]

“آئيني را براي شما تشريع كرد كه به نوح توصيه كرده بود، و آنچه را بر تو وحي فرستاديم و به ابراهيم و موسي و عيسي سفارش نموديم كه دين را برپا داريد و در آن تفرقه ايجاد نكنيد. خداوند هر كس را بخواهد بر مي‏گزيند، و كسي را كه به سوي او باز گردد هدايت مي‏كند”

شکی نیست که قرآن کریم  برخی از احکام موجود در قوانین گذشته را نسخ کرد.

﴿‌مَا ‌نَنْسَخْ ‌مِنْ ‌آيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴾ [البقرة: 106]

“هيچ حكمي ‏را نسخ نمي‏كنيم، و يا نسخ آن را به تاخير نمي‏اندازيم، مگر اينكه بهتر از آن، يا همانند آن را، جانشين آن ميسازيم آيا نمي‏داني كه خداوند بر هر چيز قادر است ؟”

همچنین شامل (قرآن) رهایی از محدودیت هایی است که بر امت های پیشین به دلیل اختلاف بر سر پیامبرانشان اعمال شده بود.

چنانکه خداوند متعال فرموده است:

﴿‌الَّذِينَ ‌يَتَّبِعُونَ ‌الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ﴾ [الأعراف: 157]

آنها كه از فرستاده (خدا) پيامبر «امي» پيروي مي‏كنند كسي كه صفاتش را در تورات و انجيلي كه نزدشان است مي‏يابند و آنها را به معروف دستور مي‏دهد و از منكر باز مي‏دارد، پاكيزه‏ ها را براي آنها حلال مي‏شمرد، ناپاكها را تحريم مي‏كند، و بارهاي سنگين و زنجيرهائي را كه بر آنها بود (از دوش و گردنشان بر مي‏دارد آنها كه به او ايمان آوردند و حمايتش كردند و ياريش نمودند و از نوري كه با او نازل شده پيروي كردند آنان رستگارانند.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید