دين وفطرت

“اگر قران کلام خدا است پس چرا در سوره فاتحه از زبان انسان…”

اگر قران کلام خدا است پس چرا در سوره فاتحه از زبان انسان بیان می شود؟  مثلا می گوید: تنها تو را مي‏پرستيم و تنها از تو ياري ميجوئيم؟ مگر خدا خود به خود می گوید؟

پاسخ:

قرآن كتاب هدايت و از جانب خداست و در اين كتاب گاهي سخن حق و پيام هدايت از زبان فرد ديگري، اعم از انسان يا غير انسان بيان مي شود، مثلا از زبان هدهد مي گويد:

أَلاَّ يَسْجُدُوا لِلَّهِ الَّذي يُخْرِجُ الْخَبْ‏ءَ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ يَعْلَمُ ما تُخْفُونَ وَ ما تُعْلِنُونَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظيمِ؛( نمل آيه25-26)

“چرا براى خداوندى سجده نمى‏كنند كه آنچه را در آسمان ها و زمين پنهان است ،خارج (و آشكار) مى‏سازد، آنچه را پنهان مى‏داريد يا آشكار مى‏كنيد مى‏داند؟ خداوندى كه معبودى جز او نيست، و پروردگار عرش عظيم است!”

گاهي به انسان طريق عبادت و نيايش با خدا آموزش داده می شود. از زبان بنده به ستايش پرداخته و عرض حاجت مي كند تا بنده طريق ستايش و عرض حاجت را ياد بگيرد.

خدا در سوره حمد به بندگانش حمد خود و عرض حاجت به پيشگاهش را ياد مي دهد تا بندگان در نمازهاي شان با خدا با خواندن اين سوره هم خدا را به يگانگي ستوده و هم حاجت مهم خود يعني هدايت طلبي را درخواست كنند.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید